Geef uw mening over een fusie

Op 18 september 2017, over deze onderwerpen: Transparantie

Het is weer zover, de nieuwste editie van ons huis-aan-huisblad valt deze week bij jullie in de bus. Bij dit nummer vindt u een enquête-formulier over het fusienieuws, graag weten wij uw mening hierover. U kan deze enquête naar ons opsturen via de post of online invullen. Hieronder vindt u het bijhorende artikel en de link naar de enquête. Alvast hartelijk bedankt!

Link enquête: http://wingene.n-va.be/enquete/geef-uw-mening-over-een-fusie

Laat van je horen!

De burgemeesters van Meulebeke, Pittem en Wingene kondigden eind juni aan dat ze de intentie hadden om ‘meer samen te werken’. Wat dat nu juist betekent, is heel onduidelijk. Is dit een fusie? Een vrijwillige samenwerking? Of een nieuwe intercommunale? N-VA Wingene-Zwevezele geeft hier graag wat toelichting bij.

Massale schuldverlichting

Bij een fusie is het doel efficiëntie, effectiviteit en een grotere autonomie van de gemeente tegenover de andere overheden. Momenteel zetelt onze gemeente in tal van intercommunales(samenwerkingsverbanden met nabije gemeentes). Deze tussenstructuren kosten geld, creëren postjes, zijn niet transparant en staan los van de controle van de gemeenteraad.

Een fusie biedt daar een antwoord op: dure tussenstructuren vallen weg, minder postjes, minder belastingen, meer transparantie, democratische controle en financiële schaalvoordelen. De Vlaamse regering promoot daarom vrijwillige fusies en biedt een schuldverlichting aan van 500 euro per inwoner. Voor Wingene-Zwevezele zou dit een massale schuldverlichting betekenen.

Verschillende opties bekijken

Een fusie is beter dan nogmaals extra intercommunales uit de grond te stampen. Als je beslist om te fuseren, moet je eerst alle opties afwegen en een debat voeren met de inwoners. Er bestaat een zekere consensus in academische kringen dat de optimale grootte van een gemeente rond de 50 000 à 60 000 inwoners is. Enkele jaren geleden toonde Vives (Vlaams instituut voor Economie en Samenleving) in een studie aan dat Wingene het best fuseert met Meulebeke, Pittem en Tielt. Meteen is er dan een vrees om opgeslorpt te worden door een Groot-Tielt en het kleine broertje te worden. Maar dat scenario geldt enkel als enkel Wingene fuseert met Tielt. Als Tielt (met 20 000 inwoners) fuseert met Pittem, Meulebeke en Wingene (die samen 30 000 inwoners tellen) dan zijn er meer vertegenwoordigers van Pittem, Meulebeke en Wingene samen en krijg je een scenario waar niemand het kleine broertje is. Het is een moeilijk vraagstuk en je moet daarom alle argumenten en scenario’s met elkaar afwegen.

Politieke motieven

Hoe je het ook draait of keert, vroeg of laat komt er een nieuwe fusiegolf in Vlaanderen, omdat de gemeentes veel meer verantwoordelijkheden krijgen en de kwaliteitsvolle dienstverlening moet gegarandeerd blijven. N-VA Wingene-Zwevezele begrijpt wel dat een fusie gevoelig ligt bij de inwoners. De bevolking moet er zich goed bij voelen en iedereen moet direct naar een lokaal loket kunnen voor de gemeentelijke dienstverlening. De N-VA benadrukt wel dat er ook hier politieke motieven spelen. Het zal niemand ontgaan zijn dat zowel Meulebeke, Pittem en Wingene bestuurd worden door absolute CD&V-meerderheden en dat is niet het geval in Tielt waar een andere meerderheid aan de macht is.

De N-VA benadrukt dat een fusie niet mag ingegeven worden door politieke motieven, maar er echt voor moet zorgen dat de inwoners er beter van worden. Daarom is het belangrijk dat we eerst luisteren naar de mensen, want een fusiedebat is belangrijk.