Airconditioning en ventilatiesystemen noodzakelijk in gemeentelijke gebouwen

Op 4 november 2021, over deze onderwerpen: Sport, Welzijn

Op de vorige gemeenteraad heeft onze fractieleider het belang van goeie airconditioning en ventilatie in onze gemeentelijke gebouwen aangekaart.

We moeten bijzondere aandacht hebben voor onze sportinfrastructuur zoals o.a. de lokalen in de Tuimelaar. Daarnaast heeft de coronacrisis ons aangetoond hoe belangrijk goeie ventilatie is. Daarom roept N-VA Wingene-Zwevezele het gemeentebestuur op om hier werk van te maken.

•  Lees het volledige artikel van de Krant van West-Vlaanderen via deze link
  •  Lees het volledige artikel van Het Nieuwsblad via deze link

Lees de volledige vraag en het antwoord hieronder:

Fractieleider Pieter-Jan Verhoye

"Als gemeente moeten we sterk inzetten op een goeie ventilatie en airconditioning in onze gemeentelijke gebouwen. In de eerste semesterrapportage van het meerjarenplan (juni 2021) lezen we o.a. bij punt n° 11.03.05 (“We maken een langetermijnvisie voor de renovatie van de gemeentelijke gebouwen en voeren dit uit”) dat het ‘nazicht nood aan airco’s in sportgebouwen nog op te starten’ is (stand van zaken eind juni). Het is belangrijk dat we in onze publieke gebouwen – en in het bijzonder in onze sportinfrastructuur – adequate airconditioning hebben. We denken dan bv in bijzonder aan de lokalen in De Tuimelaar in Wingene.

Daarnaast heeft de coronacrisis ons ook de noodzaak aangetoond van een goeie ventilatie in (publieke) gebouwen. Daarom heeft het Vlaams Parlement o.a. eind juni 2021 een resolutie goedgekeurd over ventilatie in het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht. Want een slechte binnenlucht heeft over het algemeen een negatieve impact op de gezondheid: gevoel van sufheid of hoofdpijn bij slechte ventilatie zijn typische symptomen, waardoor o.a. ook de productiviteit daalt. Kortom, een goeie ventilatie is – naast de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus – ook positief voor de volksgezondheid en zorgt ook voor een sociaaleconomisch multiplicatoreffect en voor productiviteitswinst.

Daarom stel ik u graag de volgende vragen:

Heeft het gemeentebestuur reeds een doorlichting gedaan van de gemeentelijke gebouwen om de nood aan airco’s in (sport)gebouwen in kaart te brengen? Zo ja, wat waren de conclusies van dit onderzoek? Zo niet, wanneer zal dit gebeuren? Zal de gemeente extra airconditioning installeren in onze gemeentelijke (sport)gebouwen?
Zal het gemeentebestuur daarnaast ook een doorlichting doen van onze gemeentelijk gebouwen omtrent ventilatie? Zo ja, wanneer zal deze doorlichting gebeuren? Welke stappen zal het gemeentebestuur nemen om de ventilatie in onze gebouwen in de toekomst te verbeteren?"

Antwoord schepencollege

"(1) Doorlichting van de gemeentelijke gebouwen omtrent airco.

Dienst Facility Management dient een volledige doorlichting van de gemeentelijke gebouwen nog op te starten. De opstart van dit dossier is op het einde van deze legislatuur voorzien.

In een eerste globale screening werd vastgesteld dat de volleybalcafetaria in sporthal de Zwaluw een ingesloten ruimte is, zonder een buitenraam. Gezien de afwezigheid van een buitenraam werd (naast ventilatie) in deze ruimte reeds een airconditioning geplaatst. Dit tot grote tevredenheid van de gebruiker.

(2) Doorlichting van de gemeentelijke gebouwen omtrent ventilatie.

Via het onderhoudscontract met firma Six is een overzicht van de huidige ventilatiesystemen beschikbaar. Al deze systemen worden ook door firma Six periodiek onderhouden.

Verdere uitrol en optimalisatie van ventilatiesystemen dient nog opgestart te worden. Een aantal ventilatiesystemen zijn uitgerust met automatische regeling met CO-sensoren, andere functioneren via manuele bediening, al dan niet met vooraf geprogrammeerde tijdsblokken volgens bezetting.

Als antwoord op de volgende stappen om de ventilatie in de toekomst te verbeteren kan ik het volgende meegeven. Dienst Facility Management onderzoekt momenteel de mogelijkheden van GBS-systemen (gebouwenbeheersystemen) en volgende stappen om deze te centraliseren.

Via diverse parameters kan de werking van oa het ventilatiesysteem op afstand nagezien en bijgestuurd worden. Dit laat toe om oa defecten sneller vast te stellen en de luchtkwaliteit continue te monitoren."