Begraafparken

Op 29 oktober 2022

Op 1 en 2 november is het Allerheiligen en Allerzielen. Een moment in het jaar waar veel van onze inwoners een ingetogen groet komen brengen aan familie, vrienden en kennissen die zijn heengegaan. Op de gemeenteraad van oktober heeft de N-VA-fractie gevraagd om onze begraafplaatsen, die een eerder ‘stenen’ karakter hebben, om te vormen in begraafparken. Door bijvoorbeeld de wandelpaden in grind te vervangen door gazon, kunnen onze begraafplaatsen een groener karakter krijgen. Het schepencollege zal ingrepen doen om onze begraafplaatsen een meer park-karakter te geven.

Lees de volledige vraag en antwoord hieronder:

Gemeenteraadslid Pieter-Jan Verhoye

Op 1 en 2 november is het Allerheiligen en Allerzielen. Een moment in het jaar waar veel van onze inwoners een ingetogen groet komen brengen aan familie, vrienden en kennissen die zijn heengegaan. Onze gemeente gaat respectvol om met onze begraafplaatsen. In de laatste periode werden er nieuwe urnekelders op de begraafplaats in Zwevezele geplaatst en waren er plannen voor een nieuwe uitbreiding.

In onze gemeente hebben we – zoals in vele Vlaamse gemeenten – nog ‘stenen begraafplaatsen’ zoals de begraafplaats in centrum Wingene. Onze begraafplaatsen worden goed onderhouden, maar hebben een overwegend ‘stenen’ karakter door o.a. de wandelpaden in grind en de donkere kleuren. In buurgemeente Beernem heeft men in het verleden een begraafplaats getransformeerd in een begraafpark. Zo werd het stenen kerkhof Sint-Lambertus veranderd in een begraafpark. De omvorming van grind naar gazon en vaste planten geeft een mooi groen karakter en is tegelijk onderhoudsvriendelijk. Om dit te realiseren ontwikkelde de toenmalige schepen een grondig plan voor het begraafpark.

Daarnaast zijn er ook steeds meer gemeenten die een natuurbegraafplaats introduceren. Hierbij wordt de as van een overledene begraven in een natuurlijke omgeving. Sommige natuurbegraafplaatsen liggen in een bos- of parkachtig landschap. Overledenen worden er na de crematie op een ecologisch verantwoorde manier begraven in de natuur waarbij de urnes volledig biologisch afbreekbaar zijn. Na de begrafenis worden er ook geen gedenktekens geplaatst en zijn de graven op de natuurplaats dus volledig anoniem.

Daarom stel ik u graag de volgende vragen:

• Kunt u toelichting geven over het onderhoud van onze begraafplaatsen en de nieuwe zone?
  • Hoe staat het gemeentebestuur tegenover het concept van een begraafpark? Zal het gemeentebestuur stappen nemen om een plan hiervoor te ontwikkelen?
  • Hoe staat het gemeentebestuur tegenover het concept van een natuurbegraafplaats?

Antwoord college van burgemeester en schepenen

(1) Kunt u toelichting geven over het onderhoud van onze begraafplaatsen en de nieuwe zone?

Onderhoud in Wingene, Wildenburg en Sint-Jan gebeurt nu door 1 vaste medewerker, die ook instaat voor het uitvoeren van de begrafenissen zelf. Indien nodig komt er extra ondersteuning vanuit ander ploegen Team Groen.

Onderhoud begraafplaats Zwevezele is in opdracht van maatwerkbedrijf OptimaT. Dit is via een raamcontract met opvolging via de methodiek van beeldmeetlatten. Opvolging vanuit gemeente gebeurt door Teamleider Groen.

De nieuwe zone, centraal op het reeds deels ontruimde deel: vorige jaar gebeurde al een aanplakking op 1/11 met vraag voor eventuele verlenging van de concessie. De verdere ontwikkeling van de zone is nog uit te werken, maar de vrijgekomen perken zullen in eerste instantie gebruikt worden voor urnenvelden.

(2) Hoe staat het gemeentebestuur tegenover het concept van een begraafpark? Zal het gemeentebestuur stappen nemen om een plan hiervoor te

ontwikkelen?

Er zijn in zowel Zwevezele als Wingene al grote gemeentelijke parken aanwezig, er is dus minder noodzaak om begraafplaatsen volledig om te vormen naar begraafparken

De begraafplaats in Wingene is mee geïntegreerd in de site van het sportpark. Er staan zitbanken en bij de heraanleg 2014 zijn meerdere bomen aangeplant. Waar mogelijk worden komend voorjaar grotere ruimtes tussen graven omgevormd naar gazon, kleinere ruimtes met een bodembedekker of vaste planten. Er zijn ook in grotere graspartijen zones ingezaaid met wilde bloemenmengsels die in zomerperiode ook zorgen voor meer kleur.

De begraafplaats van Zwevezele heeft ook al een park-karakter. Er staan heel wat bomen, zitbanken, gazon. Op het oude gedeelte kunnen nog wat extra bomen worden aangeplant. Ook hier zullen tussen de graven, afhankelijk van de ruimte, stelstelmatig gras of vaste planten worden voorzien.

De begraafplaats Sint-Jan is kleine begraafplaats met een zeer specifiek karakter door de monumentale bomen. Hier is omvorming naar een begraafpark niet aan de orde. De bomen worden wel periodiek opgevolgd door een erkende boomtechnieker om deze maximaal te kunnen behouden.

De begraafplaats Wildenburg wordt in 2023 aangepakt door VLM in het kader van het Landinrichtingsproject Bulskampveld. Ook hier krijgt de begraafplaats een park-karakter door aanplant van bomen, meer extensief gazon en zitbanken.

(3) Hoe staat het gemeentebestuur tegenover het concept van een natuurbegraafplaats?

Ook in het kader van het Landinrichtingsproject Bulskampveld en volgens het inrichtingsplan Wildenburg-Aanwijs wordt de begraafplaats Sint-Pietersveld in de toekomst specifiek ingericht als natuurbegraafplaats.