Breng SportKompas naar Wingene-Zwevezele

Op 4 juli 2021, over deze onderwerpen: Sport

Op de voorbije gemeenteraad brak fractieleider Pieter-Jan Verhoye een lans om SportKompas te organiseren in onze gemeente. SportKompas is een oriëntatietool die schoolkinderen van 8 tot 10 jaar helpt bij het kiezen van de juiste sport. Minister @wyetsben heeft 1,3 miljoen euro vrijgemaakt zodat in de komende vier jaar maar liefst 100 000 leerlingen hun ideale sport kunnen laten ontdekken. Het gemeentebestuur volgt ons voorstel en zal onderzoeken hoe we SportKompas in samenwerking met onze scholen kunnen organiseren.

Lees de volledige artikels van Het Laatste Nieuws en de Krant van West-Vlaanderen

Lees de volledige vraag van fractieleider Pieter-Jan Verhoye hieronder:

SportKompas is een oriëntatietool die kinderen van 8 tot 10 jaar helpt bij het kiezen van de juiste sport. Met de tool laten Sportwerk Vlaanderen en SportaMundi vzw kinderen ontdekken welke sport het best bij hem of haar past. Zo kunnen ze sneller aankloppen bij de juiste sportclubs in hun buurt.

Vlaams minister van Sport Ben Weyts heeft 1,3 miljoen euro vrijgemaakt zodat Sportwerk Vlaanderen in de komende vier jaar maar liefst 100.000 leerlingen hun ideale sport kunnen laten ontdekken via SportKompas. De scholen en lokale besturen worden zo volledig ontlast. Bovendien kan men deelnemen aan een lager tarief dan voorheen.

SportKompas voorziet een testteam dat de testen komt afnemen op een geselecteerde locatie. Het testteam brengt al het nodige testmateriaal mee. De testen gebeuren in groepen van een twintigtal kinderen. De kostprijs bedraagt 10 euro per kind. Van gemeenten die deelnemen wordt verwacht dat zij scholen informeren over SportKompas en nagaan welke scholen willen deelnemen. Daarnaast dienen zij een locatie voor de testafname vast te leggen. Scholen dienen vervolgens een detailplanning op te maken. Na de testafnamen volgen rapportjes en de contactpersoon van elke school krijgt toegang tot het digitaal platform. Daar kan hij/zij de rapporten van zijn school downloaden, de resultaten bekijken en opvolgen.

Onze fractie stelt voor dat onze gemeente SportKompas organiseert voor alle scholen in het schooljaar 2021 - 2022. Als de gemeente in dit systeem stapt voor 30 november 2021 kan men genieten van een voordelig tarief en een korting van 20 % in het schooljaar 2021-2022.

Daarom stel ik u graag de volgende vragen:

Zal het gemeentebestuur onderzoeken om SportKompas te organiseren voor onze basisscholen? Overweegt de gemeente om voor november 2021 in dit systeem te stappen om te kunnen genieten van het voordelig tarief? Overweegt de gemeente om alle kosten van de scholen en deelnemende leerlingen op zich te nemen?

Antwoord schepen Jens Danneels:

SportKompas is inderdaad een sportoriëntatietool, voornamelijk voor kinderen uit het vierde leerjaar. Het bestaat eigenlijk uit drie verschillende luiken. Het eerste luik is ‘I am’: een digitale vragenlijst dat men moet invullen. Met deze vragenlijst wordt er gepoogd om inzicht te krijgen naar de sportparticipatie van het kind en naar de motivatie om te sporten. Het tweede luik is ‘I like’. Dat is een digitale vragenlijst die peilt naar de bewegingsvoorkeuren. Deze lijst geeft een eerste idee naar de meest geschikte sport voor het kind. Het derde luik is ‘I do’. Dat zijn 12 bewegingsoefeningen die ter plaatse afgenomen worden. Wanneer een kind deelneemt aan SportKompas, dan krijgt hij inderdaad een persoonlijk rapport met 7 sporten die goed bij hem of haar kunnen passen. Het is dus best wel een mooi concept waar de kinderen geënthousiasmeerd kunnen worden om de juiste sportkeuze te maken. Het kan ook een meerwaarde zijn om kinderen te begeleiden naar de bestaande sportclubs in onze gemeente.

Natuurlijk, zo’n initiatief heeft maar een kans op slagen als we dit in samenwerking met onze scholen organiseren. Op gebied van sport heeft onze gemeente een zeer mooie traditie omtrent samenwerking met onze scholen. Niet alleen gebruiken onze scholen ons zwembad, maar ook de gemeentelijke sportaccommodatie ikv Sportplaneet. Per namiddag komen er verschillende klassen naar de sporthal. De gemeente steunt dit logistiek en financieel. Daarnaast organiseert ons team Sport samen met de scholen jaarlijks de sportweek, waar kinderen kunnen proeven van leuke en sportieve activiteiten. Wij hebben met onze scholen dus een ruime samenwerking.

Als we alle leerlingen willen laten testen, betekent dat voor onze gemeente 160 leerlingen uit Wingene-Zwevezele. SportaMundi neemt dan de organisatie van het luik ‘I do’ op zich en komt ter plaatse die testen afnemen in groepen van 20 kinderen. Dat duurt ongeveer één uur en kost 1 euro per kind. Zij verzamelen alle gegevens en leveren het rapport per kind af. Enkele jaren geleden hebben de kostprijs en het beperkt aantal kinderen dat getest kon worden per uur, ons wat tegengehouden om SportKompas uit te nodigen naar Wingene-Zwevezele. De huidige kortingsactie die wordt aangeboden door Sport Vlaanderen, kan wat mij betreft in ieder geval aanleiding geven om de mogelijkheid tot organisatie met ons scholen opnieuw op te nemen. Daarom zullen wij de mogelijkheid om SportKompas te organiseren opnieuw opnemen met onze scholen. Daarom zullen wij initiatief nemen om de mogelijkheid om dat te organiseren terug opnemen met onze scholen en kijken als de organisatie zowel op financieel als logistiek vlak structureel inpasbaar is in onze bestaande samenwerking. En om van dat voordelig tarief te kunnen genieten, zullen wij het bij de start van het nieuwe schooljaar dit opnemen met onze scholen.

Repliek Verhoye

Dat is goed nieuws, dan kijken wij alvast uit naar het overleg tussen de gemeente en de scholen en hopen we dat het SportKompas er komt. En wie weet, misschien hebben we hierdoor binnen een aantal jaar een gouden medaillist uit Wingene-Zwevezele door SportKompas.