N-VA Wingene-Zwevezele steunt 100-puntenplan

Op 15 mei 2020, over deze onderwerpen: Lokale economie, Welzijn, Corona

N-VA staat positief tegenover het 100-puntenplan die Gemeente Wingene heeft gelanceerd op 15/05/2020. Op 20/03/2020 had de N-VA-fractie reeds extra ondersteunende maatregelen ingediend voor bespreking op de gemeenteraad van 30 maart 2020.

Enkele van deze voorstellen waren: het publiceren van een lijst van alle lokale handelaars die waren overgeschakeld op e-commerce, afhaal- en thuislevering, een gemeentelijke babbellijn/e-maillijn voor mensen die geïsoleerd geraken in coronatijden, een oproep om onze erkende verenigingen te steunen via een verenigingenfonds en het automatische annuleren van de reserveringskoten voor het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur, een extra bijdrage bovenop de Vlaamse hinderpremie en handelaars vrijstellen van belastingen zoals standgelden voor de marktkramers, het invoeren van een handelaarsbon/horecabon voor na de crisis, enz.

N-VA herkent in het 100-puntenplan enkele van zijn suggesties zoals: het opschorten van de standgelden op de markt voor één kwartaal, de uitstelling van de inning van de milieubelasting, het promoten van de alternatieve dienstverlening van onze Wingense handels- en horecazaken door de oplijsting op de website, het aanbieden van een kortingbon die kan gebruikt worden bij de lokale horeca, het informeren van organisatoren die evenementen verplicht moesten annuleren, het garanderen van de nodige stabiliteit van verenigingen via het bestaande subsidiebeleid, een korting voor het gebruik van gemeentelijke infrastructuur en subsidies voor evenementen die niet konden doorgaan, het behouden van werkingssubsidies voor sportclubs, de babbellijn voor 80-plussers. Ten slotte apprecieert de N-VA-fractie het opzetten van een lokaalmarkt, op de gemeenteraad van februari 2019 lanceerde de N-VA-fractie reeds het idee van een lokale boerenmarkt.

Kortom, N-VA Wingene-Zwevezele steunt dus dit actieplan en zal de uitwerking nauwlettend blijven opvolgen. Allemaal samen tegen corona!