"Duidelijkheid nodig over voedselstrategie, gemeentelijk verdeelpunt nodig"

Op 26 december 2020, over deze onderwerpen: Gezin, Welzijn

"Uit een bericht in de krant het Nieuwsblad van 01/12/2020 verneem ik dat VZW Gabriël uit Ruiselede, die voedselpakketten maakt voor arme gezinnen, voorlopig onderdak krijgt in feestzaal t’Of in Wingene. Uit dit artikel begrijp ik ook dat Schepen Tom Braet de mogelijkheid onderzoekt om de keuken en berging van het voormalig WZC Sint-Amand ter beschikking te stellen van VZW Gabriël en deze VZW ziet als een mooie aanvulling op de Kapstok.

Op mijn mondelinge vraag in de GR van 29 juni 2020 betreffende het oprichten van een voedselverdeelpunt binnen de gemeente Wingene kreeg ik als antwoord dat de gemeente geen intentie had om dergelijk initiatief uit te bouwen omdat dit een zekere schaalgrootte vergt en wegens de schrik voor het krijgen van een etiket.

Waarom heeft de gemeente haar standpunt gewijzigd en zijn de eerder gemaakte bezwaren niet meer van tel?
Wat met de samenwerking met de Kapstok uit Pittem en de Doorgang uit Tielt?
Hoe ziet de gemeente de verdere evolutie in dit dossier, ook op langere termijn?
Het aantal gezinnen en alleenstaanden dat beroep doet op de voedselpakketten bij VZW Gabriël is sedert het begin van de crisis meer dan verdubbeld. Hoe is de evolutie in Wingene qua aantal behoeftigen?
Zal de gemeente dit initiatief steunen en subsidiëren en wat met de bijdragen voor de De Kapstok en De Doorgang?

Antwoord schepencollege:

Het gemeentebestuur wil geen voedselverdeelpunt op eigen grondgebied, het standpunt is dus niet gewijzigd. Het gemeentebestuur heeft een langetermijnengagement met De Kapstok (Pittem) en De Doorgang (Tielt) en blijft daarop verder inzetten. Het gemeentebestuur heeft de vraag gekregen van vzw Gabriël voor de erkenning van de vzw. Een erkenning zou de vzw toegangsrechten geven tot de voedselbank in Kuurne. Daarnaast willen ze worden gehuisvest in onze gemeente. Het gemeentebestuur zal de vraag bekijken en is er overleg gepland met de vzw. Schepen Braet merkt op dat de vzw is opgestart in Blankenberge, daarna zijn werking had in Ruiselede en nu erkenning aanvraagt in onze gemeente. Op dit moment mist schepen Braet voldoende transparantie en informatie van de vzw.

Repliek

Raadslid Vandendriessche blijft pleiten voor een voedselverdeelpunt op eigen grondgebied. De locatie van het voormalige rusthuis Sint-Amand zou een optie kunnen zijn. Er tekent zich momenteel een merkbare stijging van mensen met voedselnood. Daarnaast is raadslid Vandendriessche benieuwd naar de verdere onderhandelingen met de vzw. Net zoals elke aanvrager zal vzw Gabriël moeten voldoen aan de strikte voorwaarden voor een erkenning en de nodige informatie en transparantie aan de dag leggen.