Extra noodwoning nodig in onze gemeente

Op 23 februari 2021, over deze onderwerpen: Gezin, Welzijn

Op de voorbije gemeenteraad pleitte gemeente, OCMW- en BCSD-raadslid Marie-Christine Vandendriessche voor een tweede noodwoning te voorzien op korte termijn in onze gemeente. Marie-Christine brak een lans voor een nieuwe meergezinswoning omdat het voor personen in nood vanzelfsprekend is om, noch via de sociale verhuurkantoren noch via de privémarkt, binnen korte termijn een huurwoning te betrekken. Daarnaast werd de bestaande noodwoning in 2019 reeds veel gebruikt. Het gemeentebestuur argumenteerde dat er geen nood was aan een tweede noodwoning omdat de gemeente reeds beschikt over een noodwoning, een crisiskamer in WZC Amphora en er een beroep kan worden gedaan op het regionaal crisisnetwerk (CAW).

Update: Desalniettemin lanceerde de gemeente in september 2021 toch een oproep om een extra crisiswoning te vinden in Wingene en Zwevezele.

 

Lees hieronder de volledige vraag en het antwoord:

 

Betreft doorgangswoning / noodwoning, Lichterveldestraat, Zwevezele

"Goedkeuring OCMW-raad op 27 april 2020

Duurtijd verblijf noodwoning 2 maanden en kan met 2 x 1 maand verlengd worden.
Betekent  voor huidige bewoners (gezin)            van 18 aug 2020 tot 18 okt 2020
Verlenging 2x 1 maand betekent                        van 18 okt 2020 tot  18 dec 2020

 

Aanpassing verlenging door Het Vast Bureau op 21/12/2020 

Verlenging met 2 maand :                                   van 18 dec 2020 tot 18 febr 2021

 

Argumentatie: 

Gezien huidige bewoners reeds 6 maanden over deze noodwoning beschikken.
Gezien in 2019 de noodwoning aan 5 personen/gezinnen ter beschikking werd gesteld.
Gezien noch bij de sociale verhuurkantoren noch in de privé het vanzelfsprekend is om binnen korte termijn een huurwoning te betrekken.

 

N.a.v. dit concreet prangend voorbeeld (rekening houdend met de eenpersoons-crisiskamer in Amphora) stel ik u bij deze volgende vragen: 

1)       Een tweede noodwoning (meergezinswoning) te voorzien op korte termijn. 

2)      Welke zijn de criteria/ gebruikelijk kader waarop het Vast Bureau welke verlengingen toestaat? 

3)      Behoeven die ter goedkeuring voorgelegd  te worden aan de OCMW-raad? Zo ja, wanneer?"

 

Antwoord schepencollege:

"Betreffende het voorzien van een tweede noodwoning (meergezinswoning) te voorzien op korte termijn.

In 2014 waren er 4 dossiers (telkens alleenstaanden) en in 2019 eveneens 4 dossiers (telkens alleenstaanden). Voor het eerst in 2020 ging het om een moeder met kinderen. In 2020 waren er slechts 2 dossiers. In januari 2020 was er wel een uitzonderlijke bezetting (naar aanleiding van een brand in een woning in de Sneppestraat en omwille van de coronamaatregelen die golden in het WZC op dat moment). 

Niettemin blijkt uit de cijfers van de afgelopen jaren dat er geen nood is aan een tweede noodwoning. Er is telkens een oplossing mogelijk geweest. Het OCMW heeft bijgevolg geen intentie om een tweede noodwoning te voorzien.

Het afgelopen jaar is geen referentiejaar  Dit jaar is op zichzelf reeds een uitzonderlijk jaar omwille van de verschillende lockdowns waardoor onze cliënten extra veel moeite hebben met het vinden van een andere woning. 

Inzake aanbod voorzien we momenteel in een noodwoning (die alle faciliteiten biedt), een crisiskamer in het WZC Amphora en  daarnaast kunnen we nog beroep doen op het regionaal crsisnetwerk (CAW). Dat regionaal samenwerkingverband beschikt over crisiskamers in Lichtervelde, Meulebeke, Ingelmunster, Roeselare,… die week om week hun kamer moeten ter beschikking stellen. Dit is voor een beperkte tijd (2-tal nachten). Daarna moet de maatschappelijk werker weer terug inbellen. 

Welke zijn de criteria/ gebruikelijk kader waarop het Vast Bureau welke verlengingen toestaat

De raad voor maatschapplijk wezlijn keurde in zitting van 27 april 2020 het reglement en verblijfsovereenkomst van de noodwoning goed. Het reglement bepaalt dat er een 2x één maand verlenging mogelijk is. De verlengingen buiten dit reglement zijn uitzonderlijk en werden gemotiveerd toegewezen. 

De noodwoning wordt ter beschikking gesteld aan personen / gezinnen om een noodsituatie te stabiliseren. De redenen van de dakloosheid zijn meestal onder drie grote noemers te verdelen:

uithuiszetting via een gerechtelijke procedure, waardoor het gebruik van de woning wettelijk wordt ontzegd en de bewoners dakloos worden
Wegens overmacht (brandschade, waterschade, procedure onbewoonbaarheid, …) waardoor de woning al dan niet tijdelijk onbewoonbaar is en de bewoners de woning dienen te verlaten.
Wegens een conflict met een medebewoner of persoonlijke problemen, waardoor betrokkenen genoodzaakt zijn op straat te leven.

De noodwoning wordt ter beschikking gesteld aan personen waarvoor het OCMW van Wingene bevoegd is volgens de wet van 2 april 1965 (betreffende het ten laste nemen van steun door OCMW’s) en die voldoen aan het profiel van de doelgroep:

personen die omwille van overmacht, familiale problemen, uithuiszetting,… dakloos zijn of dreigen te worden
personen waarvoor er geen andere mogelijkheden naar opvang zijn o er is bemiddeld om dakloosheid te vermijdenMensen met een niet-stabiele psychische gezondheid en/of een verslavingsproblematiek worden niet toegelaten tot de noodwoning. We begeleiden hen samen met de nodige partners naar een opname in een hiervoor aangewezen ziekenhuis.

er is geen opvang mogelijk bij vrienden of familie
er is geen opvang mogelijk bij opvangcentra

Een verlenging van het verblijf in de noodwoning wordt hieraan ook gekoppeld, maar wordt vooral op basis van het sociaal en financieel onderzoek van de maatschappelijk werker gemotiveerd. Is de termijn voorbij en er is nog geen zicht op een nieuwe woning, dan wordt een voorstel tot verlenging noodwoning gedaan mits de bewoners nog voldoen aan de voorwaarden om in de noodwoning te verblijven en er inzet en bereidheid is om tot een andere oplossing te komen (zoektocht privémarkt, inschrijven sociale woningen,…)

Behoeven die ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de OCMW-raad? Zo ja, wanneer?

Het Vast Bureau is belast met de uitvoering van het reglement. Dit betekent dat het afsluiten van overeenkomst en eventuele addenda een bevoegdheid zijn van het Vast Bureau. Het Bijzonder Comite voor Sociale Dienst beslist of iemand in aanmerking komt voor een noodwoning of niet."

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is