Extra veiligheidsmaatregelen voor fietspad Wingene-Beernem

Op 19 mei 2017, over deze onderwerpen: Verkeersveiligheid

N-VA Wingene-Zwevezele haalt een hele reeks extra veiligheidsmaatregelen binnen voor fietspad Wingene-Beernem. Dit is het resultaat van samenwerking binnen N-VA op verschillende niveaus, in bijzonder met Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens. N-VA Wingene-Zwevezele zet zich in, en zal zich blijven inzetten, voor fietsveiligheid. De maatregelen moeten de veiligheid van fietsers waarborgen bij de nieuwe fietsverbinding tussen Wingene en Beernem. De aanleg hiervan start dit najaar. Vlaams Parlementslid Bert Maertens (N-VA) bevroeg hierover minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA).

Langs de N370 tussen Wingene en Beernem plant het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vanaf dit najaar de aanleg van een veilige fietsverbinding. In de eerste fase komt aan beide zijden van de N370 tussen Wingene en Wildenburg een fietspad dat van de rijweg is gescheiden door een gracht of door een groenstrook. Bij het verlaten van Wildenburg richting Beernem, ter hoogte van de kerk, komt er een dubbelrichtingsfietspad aan de oostzijde van de weg. Dit dubbelrichtingsfietspad wordt doorgetrokken tot in Beernem. Speciale aandacht gaat naar de omgeving van de Wildenburgse school. “Middengeleiders zullen automobilisten doen vertragen wanneer je de dorpskom binnen rijdt, zowel vanuit Wingene als vanuit Beernem. De rijwegbreedte wordt smaller dan nu, zodat bestuurders trager gaan rijden. Rond de school zelf blijft de zone 30 vanzelfsprekend van kracht. Ter hoogte van de school komt er een beveiligde oversteek met signalisatie met bi-flash verlichting in beide richtingen, wordt het parkeren gereorganiseerd en wordt een zoen en vroem-zone aangelegd. Voetpaden komen er over de hele lengte van de schoolomgeving aan beide zijden van de weg”, zo somt Bert Maertens de verschillende maatregelen op. Gilbert Laforce, voorzitter van N-VA Wingene-Zwevezele is tevreden met de verkeersremmende maatregelen: "Met N-VA Wingene-Zwevezele hebben we bij de minister van meet af aan aangedrongen op ingrepen in de weginfrastructuur die de auto's doen vertragen en het veiliger maken voor fietsers en voetgangers. Zeker in een schoolomgeving zoals in Wildenburg is dat van cruciaal belang."

Fietsroutes ook veiliger

Ook het kruispunt van de N370 met de Oude Bruggeweg en de Blauwhuisstraat in Wingene is een gevaarlijk punt voor fietsers. “Op dit kruispunt komt er een middengeleider, waardoor fietsers de gewestweg veilig kunnen oversteken. Bovendien werkt zo'n middenvelder ook snelheidsremmend voor het verkeer dat de kern van Wildenburg nadert”, duidt Bert Maertens. “Dat verschillende recreatieve fietsroutes, zoals de Bulskampveldfietsroute en de mountainbikeroute Breughel – Molenroute west de N370 op die plaats kruisen, maakt een middengeleider zeker interessant en wenselijk", aldus afdelingsvoorzitter Gilbert Laforce.

Ook Beernems schepen van openbare werken Gijs Degrande (N-VA) is opgetogen met deze grote verandering voor de verkeersveiligheid van de fietsers tussen Beernem en Wingene: “Zonder fietspad is fietsen tussen beide gemeenten vandaag een hachelijke onderneming. Dat minister Weyts nu effectief een veilige fietsverbinding realiseert, is een bijzonder goede zaak. Ter hoogte van parking Aanwijs aan het Bulkskampveld wordt de veiligheid voor fietsers ook verhoogd. De herinrichting van het Aanwijs is voorzien in 2019 en zal zo’n 250.000 euro kosten. De werken hier zijn voorzien samen met de tweede fase van het fietspad in Beernem in 2019.”