"Goed nadenken over invulling gemeentelijke gebouwen en samenhuizing verenigingen"

Op 28 februari 2022, over deze onderwerpen: Jeugd

Tijdens de gemeenteraad van februari vroeg fractieleider Verhoye naar de huidige stand van zaken van de zogenaamde macroscan. Die scan moet een duidelijk zicht geven op het huidige gebruik van de gemeentelijke gebouwen. "We merken bij onze verenigingen dat de tijd rijp is voor een upgrade van hun huisvesting. In de toekomst zullen veel gemeentelijke diensten verhuizen naar het vernieuwde gemeentehuis in 2024. We moeten durven nadenken over een samenhuizing van bepaalde (jeugd)verenigingen", zegt Verhoye.

Lees hieronder de volledige vraag van fractieleider en gemeenteraadslid Pieter-Jan Verhoye:

In de tweede aanpassing van het gemeentelijk meerjarenplan vinden we de prioritaire actie 11.04.01 terug. Met dit actiepunt wil het gemeentebestuur de vastgoedportefeuille stelselmatig rationaliseren en een strategisch integraal portefeuillebeheer realiseren.

Daarom wordt er gebruikt gemaakt van de zogenaamde macroscan om een helikopterzicht te krijgen van het gemeentelijk patrimonium. Deze scan kan een opportuniteit zijn om de sterktes en zwaktes van onze gemeentelijke gebouwen onder de loep te nemen en er een optimale invulling aan te geven. Op die manier kunnen we een zo optimaal mogelijk (dienstverlenings)aanbod creëren voor onze inwoners en verenigingen. Want bij sommige (jeugd)verenigingen merken we bv. dat een upgrade of een nieuwe stek wenselijk zou zijn.

Daarom stel ik graag de volgende vragen:

Antwoord college van burgemeester en schepenen

(1) Kunt u extra toelichting geven bij deze scan? In hoeverre is deze scan reeds (deels) uitgevoerd? Wat zijn de eerste bevindingen van dit onderzoek?

De dataverzameling en opbouw van de macroscan is op vandaag lopende en gebeurt in verschillende fasen, die finaal ondersteuning moeten bieden bij het maken van verdere strategische afweging.

Een eerste fase in de opmaak bestond uit een screening van panden die mogelijks door verhuisbewegingen geïmpacteerd kunnen worden. Denk daarbij aan panden waar gemeentelijke diensten wegtrekken bij verdere centralisatie in het Gemeentehuis of gebouwen die hun huidig gebruik en functie verplaatst zullen zien bij de realisatie van de nieuwe Centrumschool en vrijetijdscentrum. De genoemde screening vertrekt vanuit de vaststelling dat beleidsgebouwen mogelijks suboptimaal worden benut. Daarom werden deze gebouwen gescreend op verschillende parameters zoals ligging, het aantal huidige functies, toegankelijkheid, functionaliteit, bezetting in tijd en ruimte, grootte en onderhoudsstatus. Op basis van deze screening kan een eerste advies worden geformuleerd inzake herbestemming of eventuele vervreemding.

In een tweede fase werden door de administratie in samenspraak met het college van burgemeester en schepenen strategische sites geïdentificeerd, waarvoor een strategische afweging op lange termijn van belang kan zijn. Het gaat om:

• de site langs de Beernemstraat met Feniks, brandweer en Kunstacademie;
  • het gemeentelijk perceel op het regionaal bedrijventerrein De Hille;
  • het Keizerspark
  • de voormalige rusthuissite Sint-Amand
  • de technische loods in de Rozendalestraat
  • het containerpark
  • de drie kerken op De Hille, Sint-Jan en Wildenburg

In een derde fase, die op vandaag lopende is, worden de noden en behoeften van de stakeholders in kaart gebracht. Het gaat hier zowel om gemeentelijke diensten als verenigingen en de brandweer. Het kennen van hun behoeften, noden en bovenal toekomstplannen zal bijkomende gegevens aanleveren om op middellange tot lange termijn strategische keuzes te kunnen maken. De bevraging in deze is nog lopende. Momenteel komt hoofdzakelijk de vraag en noodzaak aan opslagmogelijkheden naar voor. Verdere inzichten uit deze bevraging dienen nog geanalyseerd te worden.

(2) Welke verenigingen maken er momenteel (permanent) gebruik van het gemeentelijk patrimonium voor hun verenigingslokaal? Wat zijn de meeste voorkomende wensen die er vanuit de verenigingen komen qua huisvesting?

Alle verenigingen maken gebruik van de beschikbare gemeentelijke infrastructuur. Sommige verenigingen gebruiken permanent het gemeentelijk patrimonium. Dit kan zeer divers zijn, gaande van een opbergkast tot een lokaal.

(3) Daarnaast wordt ook de piste van een verenigingsgebouw, als uitvalsbasis voor verschillende verenigingen, onderzocht. Kunt u toelichting geven bij de laatste stand van zaken van zo’n gebouw? Is er reeds een concrete piste en/of locatie voor dit verenigingsgebouw?

De effectieve mogelijkheden, zowel op vlak van praktische samenwerking en samenhuizing van verenigingen als op vlak van geschikte gebouwen zullen daarin doorslaggevend zijn. Om hierover uitsluitsel te kunnen maken dienen de finale resultaten van de macroscan worden afgewacht. Op vandaag is er dan ook nog geen verdere concrete piste in uitwerking.