Kopman Pieter-Jan Verhoye is derde opvolger voor federale verkiezingen

Op 14 december 2023

West-Vlaanderen – De nationale N-VA-partijraad keurde afgelopen weekend de lijsten goed voor de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen van 9 juni 2024. Zo nemen er volgend jaar 18 kandidaten uit de regio Midden West-Vlaanderen deel aan de parlementsverkiezingen. Onze kopman Pieter-Jan Verhoye prijkt op de derde opvolgersplaats voor de federale verkiezingen. “Ook vanuit Wingene-Zwevezele en de brede streek, zal ik me volledig smijten voor deze campagne. Deze verkiezingen zullen cruciaal zijn voor Vlaanderen en onze welvaart. Samen met de andere N-VA-kandidaten verdedigen we voluit de belangen voor de hardwerkende West-Vlamingen, onze werknemers, ondernemers en lokale verenigingen", aldus Verhoye.

“Naast heel wat politieke ervaring trekken we met verschillende nieuwe gezichten naar de West-Vlaamse kiezer. We gaan stevig campagne voeren en er zoveel mogelijk West-Vlamingen van overtuigen dat alleen een stem voor de N-VA de welvaart van de Vlamingen zal garanderen”, stelt Vlaams volksvertegenwoordiger en burgemeester  van Izegem Bert Maertens. Maertens staat volgend jaar op de derde plaats op de N-VA-lijst voor het Vlaams Parlement.

Pieter-Jan Verhoye op Kamerlijst

Onder de kandidaten voor de West-Vlaamse Kamerlijst wonen er zes mensen in Midden West-Vlaanderen. Bij de effectieven zijn dat Machteld Vanhee, Virginie Derumeaux en Brecht Vermeulen. Machteld Vanhee ( 37 jaar, plaats 6) komt uit Meulebeke, was voorheen  provincieraadslid en zetelt sinds 2019 in de gemeenteraad. Virginie Derumeaux (46 jaar, plaats 10) is apothekeres en sinds vorig jaar schepen van Sport, Jeugd, Buurtwerking, Integratie en Toegankelijkheid in Izegem. Medelijstduwer wordt de 54-jarige Brecht Vermeulen uit Roeselare. Vermeulen werkt als consultant en vastgoedmakelaar, is fractieleider van de N-VA in de gemeenteraad van Roeselare en zetelde tussen 2014 en 2018 als volksvertegenwoordiger in de Kamer.

Pieter-Jan Verhoye, Roos Baert en Lieven Van Eeckhoutte staan als opvolger op de lijst van de Kamer.  Pieter-Jan Verhoye (33 jaar, 3de opvolger) werkt in het Vlaams Parlement als persoonlijk medewerker voor volksvertegenwoordiger Maaike De Vreese en voert de N-VA-fractie aan in de gemeenteraad van Wingene. Uit Tielt komt N-VA-gemeenteraadslid Roos Baert (46 jaar, 7de opvolger). Lieven Van Eeckhoutte (54 jaar, 8ste opvolger) is  gemeenteraadslid voor de N-VA in Meulebeke en is professioneel actief als zelfstandig marktkramer in kaas- en zuivelproducten.

Nieuwe jonge gezichten op Vlaamse lijst

Naast Bert Maertens staan er nog zes andere kandidaten uit Midden West-Vlaanderen op de lijst voor het Vlaams Parlement.  Bij de effectieven zijn dat Dieter Carron, Gert-Jan Hovaere en Marleen Lefebre. Dieter Carron (37 jaar, plaats 6) is zelfstandig vastgoedmakelaar en sinds 2019 gemeenteraadslid in Roeselare. Gert-Jan-Hovaere (33 jaar, plaats 18) werkt als digital & training officer bij een bouwbedrijf en zetelt al vijf jaar in de gemeenteraad van Moorslede. Uit Oostrozebeke komt Marleen Lefebre (60 jaar, plaats 19). Ze is lector en coördinator bij de VIVES hogeschool Torhout en is gemeente- en politieraadslid.

Bij de opvolgers voor het Vlaams Parlement vinden we Célestine Despierre, Benedikt Van Staen, Liesbeth D’Hondt, Chantal Declercq en Siska Rommel.  Célestine Despierre (26 jaar, 4de opvolger) komt uit Hooglede en werkt als advocate. Benedikt Van Staen (47 jaar, 8ste opvolger) werkt als Supply Chain Manager en is sinds 2013 gemeenteraadslid in Meulebeke.  Liesbeth D’hondt (27 jaar, 9de opvolger) werkt als notarieel juriste, en komt uit Lendelede waar ze lid is van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Ook Ingelmunster vaardigt met Chantal Declercq een ervaren kandidate af. Declercq (62 jaar, 10de opvolger) werkte tot  1 mei 2023 als boekhoudster en is voorzitter van N-VA Ingelmunster. Siska Rommel (50 jaar, 14de opvolger) werkt als hoofdverpleegkundige op de revalidatie-afdeling van AZ Delta.

N-VA-boegbeeld Geert Bourgeois duwt Europese lijst

De 73-jarige Geert Bourgeois is lijstduwer voor de Europese verkiezingen. De Izegemnaar stond mee aan de wieg van zijn partij, was vijftien jaar lang minister in de Vlaamse regering, waarvan  vijf jaar (2014-2019) als Vlaams minister-president. Bourgeois zetelt sinds de verkiezingen van 2019 in het Europees Parlement en is er de delegatieleider van de N-VA.

“De verkiezingen worden enorm belangrijk. Uw welvaart staat op het spel”, benadrukt Sander Loones,  de West-Vlaamse N-VA-lijsttrekker voor het Vlaams Parlement. “Waar Brussel nood aan heeft? Minder show, meer West-Vlaanderen! En dat brengen wij met onze N-VA kandidaten: mensen die hard werken, die kiezen voor onze lokale ondernemers en lokale verenigingen, en die met gezond verstand willen besturen. Mensen die uw vertrouwen en uw stem waard zijn.”