Maak het mogelijk om te trouwen in openlucht

Op 27 april 2021, over deze onderwerpen: Gezin

Op de voorbije gemeenteraad lanceerde fractieleider Pieter-Jan Verhoye het voorstel om trouwen in openlucht mogelijk te maken. De trouwdag is voor velen de mooiste dag van hun leven. Daarom wil N-VA Wingene-Zwevezele die dag nog extra glans geven door het mogelijk te maken om bv. te trouwen in het Zwevezeelse Kasteelpark of in de Wildenburgse bossen.

Lees het artikel van Het Nieuwsblad via deze link en de tussenkomst van Pieter-Jan in de gemeenteraad:

"De trouwplechtigheid is voor velen het begin van de mooiste dag van hun leven. Normaal vindt dit plaats in de trouwzaal van het gemeentehuis. Binnenkort zullen er werken plaatsvinden in ons gemeentehuis en de Kaplote werd reeds aangeduid als alternatieve trouwlocatie. Enkele gemeenten hebben het ondertussen ook mogelijk gemaakt om te trouwen in openlucht. Een inspirerend initiatief, want ook op ons grondgebied hebben we enkele zeer mooie locaties.

Ook onze gemeente kan op basis van artikel 165, 1e lid van het Burgerlijk Wetboek nieuwe buitenlocaties opnemen in het huishoudelijk reglement op huwelijksplechtigheden. Daarom stelt onze fractie voor om het mogelijk te maken om in openlucht te trouwen. Een trouw in bv. het Kasteelpark of in de bossen van Wildenburg zal de Wingense en Zwevezeelse trouwdagen nog net dat tikkeltje idyllischer maken.

Daarom stel ik u graag de volgende vraag:

Zal het gemeentebestuur dit voorstel onderzoeken en trouwen in openlucht mogelijk maken?"

Het schepencollege antwoordde:

"De mogelijkheid tot het huwen in openlucht werd onderzocht en overwogen door het college van burgemeester en schepenen, maar finaal niet weerhouden.

Het college van burgemeester en schepenen is van oordeel dat het aanbod voldoende breed is:

Kaplote (4 personen volgens huidige coronamaatregelen  en zonder coronamaatregelen 30 personen)
Trouwzaal gemeentehuis (6 personen volgens huidige coronamaatregelen en zonder coronamaatregelen 30 personen)
Raadzaal gemeentehuis

Daarnaast bieden we op elk locatie een glaasje aan en zijn de nodige voorzieningen aanwezig. Tot vandaag is er nog geen enkele aanvraag geweest om in openlucht te trouwen. Het college van burgemeester en schepenen is overtuigd dat de Kaplote de perfecte locatie is om te trouwen en nadien in openlucht een glaasje te heffen."