Meer West-Vlaamse meetpunten bij landbouwrampen

Op 15 augustus 2016, over deze onderwerpen: Landbouw

De uitbreiding van meetpunten om landbouwrampen in onze provincie in kaart te brengen krijgt vorm. “Eind 2015 werd beloofd door de deputatie om extra middelen te voorzien om het meetnetwerk uit breiden. Op vraag van N-VA West-Vlaanderen heeft het provinciebestuur verklaard dat de uitbreiding van het meetnetwerk in West-Vlaanderen concrete vorm krijgt”, reageert provincieraadslid Wouter Vanlouwe voorzichtig optimistisch.

Aanzet voor deze uitbreiding was de zware Pinksterstorm van 2014. De lokale besturen konden met nieuw kaartmateriaal het KMI overtuigen van de impact van het slechte weer op de gewassen. De betrokken gemeentes worden finaal erkend waarop de getroffen landbouwers dan toch gelukkig kunnen rekenen op compensatie uit het rampenfonds van Minister Jan Jambon. N-VA dringt dus aan bij de provincie om voldoende meetpunten te voorzien in West-Vlaanderen. Zo zullen toekomstige landbouwrampen beter in kaart worden gebracht.