Mondelinge vraag over het project "Voor 1-2-3 euro aan tafel"

Op 1 juni 2022, over deze onderwerpen: Gezin, Welzijn

Op de gemeenteraad van mei vroeg raadslid Marie-Christine de laatste stand van zaken op omtrent het project "voor 1-2-3 euro aan tafel". Marie-Christine haalde aan dat het project de focus moet leggen op mensen in een precaire financiële situatie en dat de opvolging beter moet gebeuren. Zie hieronder voor de volledige mondelinge vraag en antwoord.

 

Mondelinge vraag raadslid Vandendriessche:

In 2018 kondigde het OCMW van de gemeente Wingene via verschillende mediakanalen aan zich te engageren om kwetsbare gezinnen voor een betaalbare prijs aan gezonde en evenwichtige voeding te helpen. (Bron: Het Nieuwsblad 31/08/2018)

Hiervoor werd er o.a. een samenwerking afgesloten met warenhuisketen Colruyt.

Wim Verbesselt, die Colruyt vertegenwoordigde  gaf toen aan en ik citeer: “Focust met deze actie vooral op gezinnen en ouderen met financiële moeilijkheden.” Onlangs stelde ik een schriftelijke vraag over dit project. De uitspraak van dhr. Verbesselt staat in schril contrast met het recent antwoord op mijn SV (18/04/2022) en ik citeer: “Laat ons wel benadrukken dat we ooit ingestapt zijn in het project wetende dat de kortingen enkel geldig zijn bij de Colruytwinkels en er dus vanuit de Colruyt Group hierdoor vooral aan klantenbinding wordt gedaan”.

Mits vergissing mijnentwege werd tóen niet onderhandeld om bij de lokale dochtervestiging OKAY dit cruciaal engagement van Colruyt door te trekken. Daarnaast kreeg ik in 2019 op mijn mondelinge vraag (ref. GR/2019/223) het antwoord dat er 13 personen ingeschreven waren. In het antwoord werd er ook vermeld werd dat het de bedoeling van de sociale dienst was dit nog eens sterker te gaan promoten bij haar cliënten.

Uit het antwoord op mijn schriftelijke vraag van 18 april 2022, bleek eveneens dat er weinig overblijft van de origineel aangekondigde doelstellingen. Vooreerst kreeg ik geen antwoord op mijn (sub)vraag welk prijsverschil er is tussen de X-tra kaart Colruyt voor mensen ingeschreven voor 1-2-3 euro aan tafel en de X-tra kaart Colruyt voor de gewone klant. Ik vind het ook heel betreurenswaardig dat er momenteel helemaal geen opvolging of overzicht wordt bijgehouden via het Sociaal Huis waar tenslotte deze mensen met financiële moeilijkheden zich dien(d)en aan te melden.

 

Daarom stel ik graag de volgende vragen:

Kunnen de voorwaarden van deze specifieke X-tra kaart van moederbedrijf Colruyt ook worden bedongen voor ons lokaal dochterbedrijf OKAY met eenzelfde korting als bij haar moederbedrijf?
Kan deze X-tra kaart automatisch worden aangeboden aan mensen met financiële moeilijkheden? Want dit was origineel de focus, uitgangspunt en hét doelpubliek in 2018 en überhaupt nú heel relevant zou moeten zijn in deze moeilijke sociaal, financiële economische crisis? (vb. mensen met leefloon, equivalent leefloon, mensen die noodgedwongen aan de noodrem moeten trekken en vragen naar dringende financiële steun, enz.)

 

Antwoord schepencollege:

"(1) Vooreerst kreeg ik geen antwoord op mijn (sub)vraag welk prijsverschil er is tussen de X-tra kaart Colruyt voor mensen ingeschreven voor 1-2-3 euro aan tafel en de X-tra kaart Colruyt voor de gewone klant. Ik vind het ook heel betreurenswaardig dat er momenteel helemaal geen opvolging of overzicht wordt bijgehouden via het Sociaal Huis waar tenslotte deze mensen met financiële moeilijkheden zich dien(d)en aan te melden.

Het prijsverschil tussen de gewone X-tra kaart en die van 1-2-3 euro aan tafel is niet te berekenen. Immers, het prijsverschil is telkens afhankelijk van welke producten die week in het receptenboekje gebruikt worden. Zo voorziet Colruyt ook hier en daar een gratis product (bijvoorbeeld olijfolie) voor gebruikers van deze speciale kortingskaart. De intentie is om een betaalbare maaltijd te geven die evenwichtig en gezond is. 

Het verschil tussen een standaard klant en een 'Aan tafel in 1-2-3 euro'-klant zit hem in het volgende: de laatste zal steeds minder of maximum de aangegeven prijzen in het 'Aan tafel in 1-2-3 euro'-receptenboekje betalen, mits hij de specifieke producten koopt in de Colruyt winkel in de aangegeven periode van het boekje. De eerste zal de effectieve prijs betalen van de producten op dat moment, en dat kan dus ook hoger zijn dan de aangegeven 3, 6 of 9 euro. Ik kan hier niet aangeven wat het prijsverschil is aangezien er niet altijd een prijsverschil is (soms is de effectieve prijs op dat moment minder of gelijk aan de 3, 6 of 9 euro) en aangezien dit ook afhankelijk is van het gerecht en de prijsfluctuaties van de betreffende producten.

Deelnemers kunnen uiteraard in andere winkels hun boodschappen doen, maar dienen dan best extra aandachtig te zijn voor de prijzen van de betrokken producten. Het uitbreiden naar andere winkelketens staat momenteel niet op de agenda. Indien dit toch zou veranderen, dan zal ik jou hier zeker van op de hoogte brengen.

Het sociaal huis heeft een overzicht van mensen met financiële moeilijkheden die door de maatschappelijk werkers worden begeleid en de verschillende type dossiers die hieruit voortvloeien. Een lijst bijhouden van cliënten die geïnformeerd worden over het receptenboekje (en welke cliënten hier gevolg aan geven) heeft voor de werking van het Sociaal huis weinig meerwaarde.

Momenteel zijn er 25 deelnemers ingeschreven voor 'Aan tafel in 1-2-3 euro'

(2) Kunnen de voorwaarden van deze specifieke X-tra kaart van moederbedrijf Colruyt ook worden bedongen voor ons lokaal dochterbedrijf OKAY met eenzelfde korting als bij haar moederbedrijf?

Het project ‘1-2-3 recepten’ is een grootschalig project dat vanuit Colruyt over verschillende regio’s wordt uitgestuurd. Het project "Aan tafel in 1-2-3 euro" is enkel van toepassing op onze Colruyt winkels en niet de andere winkelketens binnen Colruyt Group, zoals Okay, Bio-Planet,... Wegens verschillen in prijzen en productaanbod is dit niet mogelijk.

De Gemeente Wingene heeft geen onderhandelingsbevoegdheid om kortingen te bedingen voor het lokaal dochterbedrijf. Dit werd wel al voorgesteld bij navraag door Colruyt tijdens een evaluatie van het project in 2019.

Het citaat dat hierboven werd aangegeven, was ook gegeven als antwoord op deze vraag: “Laat ons wel benadrukken dat we ooit ingestapt zijn in het project wetende dat de kortingen enkel geldig zijn bij de Colruytwinkels en er dus vanuit de Colruyt Group hierdoor vooral aan klantenbinding wordt gedaan”.

De doelstelling vanuit het sociaal huis om deel te nemen aan dit project was, zoals in de persnota beschreven, niet de korting an sich maar de begeleiding van gezond en evenwichtige recepten aan een betaalbare prijs te kunnen maken. “Op deze manier zet OCMW Wingene zich in om gezinnen met kinderen bewust te leren omgaan met hun budget en mee te bouwen aan een gezonde levensstijl waarbij lekker, gezond en evenwichtig koken centraal staat. Gezinnen krijgen inspiratie, kunnen hun kinderen betrekken bij het klaarmaken van de maaltijden en shoppen slim.”

Maatschappelijk werkers stellen dan ook het gebruik van “1-2-3 recepten” voor aan hun cliënten wanneer ze opmerken dat hier een nood is om gezondere maaltijden te eten en hier geen inspiratie is om dit op zichzelf te bereiken. Bijvoorbeeld zo schreven we een jonge cliënt in nadat hij aangaf dat hij veel en vaak take out-maaltijden bestelt omdat hij niet in staat is om zelf te koken. De kookworkshops die via de SOCUPA-sessies worden opgezet in het lokaal dienstencentrum, zijn hier ook een ander middel om diezelfde doelstelling te bereiken.

De reflectie om zo goedkoop mogelijk te winkelen is ook minder vanzelfsprekend bij de doelgroep die we hier bereiken (en daarom niet dé doelstelling in het aangaan van dit engagement). We merken dat cliënten die in budgetbeheer zijn bij onze dienst zelden naar Colruyt of OKAY gaan. Cliënten gaan naar de dichtstbijzijnde supermarkt voor snelle kleine inkopen wanneer ze het bedenken. Ze zijn niet of minder mobiel en kunnen zich niet zo ver verplaatsen (noch de grote verpakkingen meenemen).

(3) Kan deze X-tra kaart automatisch worden aangeboden aan mensen met financiële moeilijkheden? Want dit was origineel de focus, uitgangspunt en hét doelpubliek in 2018 en überhaupt nú heel relevant zou moeten zijn in deze moeilijke sociaal, financiële economische crisis? (vb. mensen met leefloon, equivalent leefloon, mensen die noodgedwongen aan de noodrem moeten trekken en vragen naar dringende financiële steun, enz.)

Het automatisch aanbieden van een X-tra kaart met korting voor mensen met financiële moeilijkheden, zou betekenen dat Colruyt inzicht moet krijgen in persoonsgegevens van het Sociaal huis. Omwille van GDPR maar ook omdat Colruyt een bedrijf met winstoogmerk is, en dus met een focus op klantenbinding, zien we hier geen voordelen in.

Deelnemers kunnen zich dus niet zelf inschrijven. Indien dit wel het geval zou zijn, zou het voordeel dat dit project beoogt, het aantrekken van een specifieke doelgroep, teniet worden gedaan. Enkel via een sociale organisatie die een engagementsverklaring met Colruyt heeft afgesloten, kan een gezin doorverwezen worden. Het voorstel is om de inschrijving via de betrokken maatschappelijk werker te laten verlopen.

Volgens de engagementverklaring was hét doelpubliek in 2018, gezinnen met kinderen. Volgend profiel werd daaraan gekoppeld:

ouder(s) met thuiswonende kinderen die het financieel moeilijk hebben
en die beschikken over een basiskookinfrastructuur (vb. enkel kookvuur is voldoende).
en die beschikken over een minimaal budget van 2 of 3 euro per persoon per dag voor de hoofdmaaltijd
en die beantwoorden aan 1 van volgende voorwaarden:

of is OCMW-cliënt
of geniet de verhoogde tegemoetkoming (bv. Uitpas)

of behoort volgens het oordeel van een professionele toeleider (vb. maatschappelijk werker, hulpverlener,…) tot de hierboven beschreven doelgroep.

Andere profielen in financiële moeilijkheden kunnen uitzonderlijk ingeschreven worden."

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is