Mondelinge vraag subsidies fietsinfrastructuur

Op 22 april 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit
Subsidiëring fietsinfrastructuur

Op de gemeenteraad van maart stelde fractieleider Pieter-Jan Verhoye een vraag over de Vlaamse subsidies voor lokale fietsinfrastructuur.

"Sinds de coronacrisis zijn Vlamingen versneld overgestapt naar de fiets. Dat is een goede zaak voor het klimaat, voor de gezondheid en ook voor de economie. Om dat momentum niet te verliezen heeft de Vlaamse Regering onlangs beslist om bijkomend te investeren in fietsinfrastructuur. De regering keurde op 26 februari het subsidiebesluit goed voor investeringen in lokale fietsinfrastructuur. Per 2 euro die een lokaal bestuur investeert in fietsinfrastructuur, legt Vlaanderen 1 euro bij. De regering maakt hiervoor 150 miljoen euro vrij, dat bedrag wordt bij wijze van trekkingsrechten verdeeld over de gemeente op basis van het inwonersaantal. Onze gemeente kan rekenen op 326 490,17 euro. Gemeenten kunnen dus subsidieaanvragen indienen tot dat bedrag is bereikt. Deze subsidies kunnen wel niet gecombineerd worden met bestaande subsidies voor het bovenlokaal functioneel fietsennetwerk.

Daarom stel ik u graag de volgende vragen:

• Voor welke (bestaande) projecten zal de gemeente de subsidie aanvragen? Voor welk bedrag zal onze gemeente subsidies trekken? Welke timing hanteert het schepencollege?
  • Welke impact zullen deze subsidies hebben op onze fietsinfrastructuur en gemeentelijke begroting?"

Antwoord schepencollege:

(1) Voor welke (bestaande) projecten zal de gemeente de subsidie aanvragen? Voor welk bedrag zal onze gemeente subsidies trekken? Welke timing hanteert het schepencollege?

"De subsidie die Vlaanderen vooropstelt voor de  investeringen in lokale fietsinfrastructuur bedraagt 1 euro per 2 euro die de gemeente uitgeeft.

De combinatie van deze subsidie met het fietsfonds, die de uitrol van het bovenfunctioneel fietspadennetwerk ondersteunt, is helaas niet mogelijk. Het toekomstig fietspad van de Ruiseledesteenweg kwam hier in beeld.

De subsidie die het fietsfonds in West-Vlaanderen geeft, namelijk 100% van de aanleg, is hoger dan de vooropgestelde subsidie van 1-op-2 en we kiezen voor de 100%.

Kleinere ingrepen die de gemeente voor ogen heeft, zoals bijvoorbeeld een gedeelte dubbelrichtingsfietspad in de Gravestraat, mogelijke nieuwe fietsstraten, octopus-signalisatie, … worden prioritair aangevraagd via de “subsidies aan gemeenten in het kader van veilige schoolroutes op gemeentewegen”. Deze subsidie geeft een rendement van één-op-één.

We onderzoeken wel de mogelijkheid om bijkomende fietsstallingen, niet gelegen in schoolomgevingen, te subsidiëren via de aangehaalde piste. De investering is voorzien in het exploitatiebudget van de gemeente Wingene in het strategisch meerjarenplan 2020-2025. Bij het binnenhalen van de subsidie wordt een budgettair positief effect gecreëerd."

(2) Welke impact zullen deze subsidies hebben op onze fietsinfrastructuur en gemeentelijke begroting?

"De impact van deze subsidie op de budgetten van de fietsinfrastructuur is beperkt. De gemeente investeert voortdurend in nieuwe infrastructuur."