N-VA breekt lans voor energiedelen

Op 28 oktober 2022, over deze onderwerpen: Energie

Fractieleider Pieter-Jan Verhoye brak op de gemeenteraad van oktober een lans om energiedelen en energiegemeenschappen mogelijk te maken in onze gemeente. Zo kan overtollige energie - die wordt opgewekt door zonnepanelen of PV-installaties - worden gedeeld met familie, vrienden of buren in zo’n energiegemeenschap. Dat kan gratis of tegen een zelf bepaalde prijs. Het gemeentebestuur volgt ons voorstel en zal dit onderzoeken en op termijn promoten.

Lees het volledige artikel op Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad

Lees de volledige vraag en het antwoord hieronder:

Gemeenteraadslid Pieter-Jan Verhoye

Door de hoge energieprijzen zijn het uitdagende tijden voor onze inwoners. Om het energieverbruik en de kosten te beperken kijken steeds meer mensen naar duurzame energie en energiebesparing. Onze gemeente organiseert ook drie informatiesessies: “Mijn verbouwpremie”, de Energiebeurs en de infoavond rond gevelscans.

De Vlaamse Regering heeft ook middelen uitgetrokken om de Vlamingen door deze moeilijke tijden te helpen, zoals “Mijn verbouwpremie”. Daarnaast is Vlaanderen de eerste regio in dit land en bij uitbreiding in heel Europa, die energiedelen mogelijk maakt. Wie zonnepanelen en/of PV-installaties heeft en niet al zijn stroom op dat moment verbruikt, kan die doorgeven aan familie, vrienden of buren in zo’n energiegemeenschap. Dat kan gratis of tegen een zelf bepaalde prijs. Daardoor kunnen mensen bv. hun opgewekte energie delen met appartementsbewoners die om de hoek wonen die zelf nog niet de mogelijkheid hebben om zonnepanelen te plaatsen. Via een proefproject in Mechelen werden meer dan 720 zonnepanelen verdeeld over 70 sociale woningen. De Vlaamse Regering maakt nu middelen vrij via het klimaatfonds om dergelijke projecten rond energiedelen te ondersteunen. Daarvoor kunnen gemeenten projecten indienen.

Daarom stel ik u graag de volgende vragen:

• Zal de gemeente een project indienen voor de ‘Call groene stroom’?
  • Op welke manier zal de gemeente inwoners sensibiliseren omtrent energiedelen en energiegemeenschappen?

Antwoord college van burgemeester en schepenen

"De energieprijzen swingen de pan uit en dat zorgt voor heel wat onzekerheid en kopzorgen bij gezinnen en ondernemers nu de winter in aantocht is. Het is voor iedereen een grote uitdaging om energie te besparen en de kosten te beperken.

Als ondersteuning organiseert het gemeentebestuur – samen dus ook met collega schepen van Wonen Tom Braet - drie infomomenten in het teken van energie-efficiëntie, energiebesparing en duurzame energie. Vorige week, op 17 oktober, vond al een infoavond plaats over “Mijn Verbouwpremie” en “Mijn Verbouwlening”. Op 8 november gaat een energiebeurs door in het Lokaal Dienstencentrum Geselle, en op 24 november vindt een infoavond plaats over gevelscans. Bij al deze infomomenten ligt de focus op het verduurzamen van de eigen woning of bedrijf.

Energiedelen legt de focus op particulieren, bedrijven, instellingen en overheden die willen investeren op hun eigen site om een overschot van duurzame energie al dan niet tegen vergoeding te delen met anderen. Sinds juli van dit jaar kunnen eigenaars van zonnepanelen al energie delen met een andere site waarvan ze zelf eigenaar zijn of met iemand anders. Vanaf januari 2023 kan energiedelen ook binnen een energiegemeenschap van burgers en een hernieuwbare energiegemeenschap.

Het systeem van energiedelen en energiegemeenschappen is geen eenvoudige opdracht. Ook technisch niet. Goed moet dus goed inéén zitten. Het wordt waarom gefaciliteerd door Fluvius en straks ook gepromoot door de energiehuizen. Momenteel zijn er nog enkele onduidelijkheden en hiaten in met het oog op een uitrol op grotere schaal. Toch mogen we onze burgers of onszelf niet duwen naar iets wat nog niet helemaal op punt staat.

We zijn er wel mee bezig, willen dit onderzoeken en promoten. Het Energiehuis WVI komt medio 2023 met een informatie aanbod naar gemeenten toe. Een infoavond voor inwoners en bedrijven behoort dan opnieuw tot de mogelijkheden. Ook de mogelijkheden voor publieke gebouwen worden de komende maanden verder bestudeerd. Daarom wordt nu ook geen gemeentelijk project ingediend in het kader van de “Call groene stroom”."