N-VA breekt lans voor gemeentelijk dictee

Op 5 december 2023, over deze onderwerpen: Cultuur
Foto PJ gemeentelijk dictee

Gemeenteraadslid Pieter-Jan Verhoye (N-VA) brak op de gemeenteraad van november een lans om een gemeentelijk dictee te organiseren. “Uit internationaal onderzoek blijkt dat de taalvaardigheid van Vlaamse kinderen achteruitgaat. Een gemeentelijk dictee zou een positief initiatief zijn om het Nederlands in de schijnwerpers te zetten. Zo kunnen we jonge leerlingen aanmoedigen om uit te blinken in onze taal”, zegt Verhoye. Het gemeentebestuur houdt de boot af.

Volgens N-VA is een gedegen kennis van het Nederlands onontbeerlijk voor een goeie ontwikkeling van leerlingen, in het bijzonder in ons onderwijs. Het vormt niet enkel de basis om goed te scoren voor het vak Nederlands, maar ook voor tal van andere vakken. Verhoye meent dat een dergelijke dicteewedstrijd ook door onze gemeente – in samenwerking met de scholengroep - kan worden georganiseerd.

Het gemeentebestuur houdt de boot af. Het schepencollege vindt een gemeentelijk dictee geen taak van de gemeente en verkiest om bestaande initiatieven te ondersteunen om zo de Nederlandse taal te stimuleren. Gemeentelijke verenigen zetten zich momenteel ook in om het Nederlands te bevorderen zoals het Davidsfonds Zwevezele met hun jaarlijkse opstelwedstrijd. “Het ene sluit het andere niet uit. Uiteraard steunen we eveneens de knappe initiatieven zoals de Junior Journalist-wedstrijd van het Davidsfonds Zwevezele. De organisatie van een gemeentelijk dictee zou net het bestaande aanbod kunnen versterken en de lat voor taal hoger leggen”, besluit Verhoye.

Lees het volledige artikel op: KW, Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws, Mandelnieuws en West Nieuws