N-VA met eigen lijst naar de kiezer

Op 18 augustus 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

N-VA komt in Wingene-Zwevezele voor de eerste keer apart op met een eigen lijst. De partij gaat naar de kiezer met 11 kandidaten en een stevig programma. “We willen de Wingenaar en Zwevezelenaar voor de eerste keer in decennia een alternatief bieden. Als partij moeten we niet per se de grootste zijn, maar het sleutelsegment van de stemmen halen”, zeg lijsttrekker Pieter-Jan Verhoye.

Twee jaar geleden stemde de ledenvergadering van N-VA Wingene-Zwevezele voor een nieuw afdelingsbestuur. Dat bestuur besliste, na een grondige analyse, om op 14 oktober 2018 apart op te komen. De politieke situatie in Wingene-Zwevezele is de laatste 30 jaar vastgeroest en bepaalde probleemdossiers geraken volgens de lokale partij niet opgelost. “De voorbije decennia heeft de kiezer enkel de keuze gehad om pro-CD&V of anti-CD&V te stemmen. N-VA kon zich niet vinden in deze patstelling. Wij staan open voor alle politieke spelers en hebben ons steeds positief en constructief opgesteld deze voorbije jaren. Het beste bewijs daarvan zijn onze huis-aan-huisbladen, onze huis-aan-huisbezoeken, tussenkomsten in het publieke debat en de pers”, zegt afdelingsvoorzitter Gilbert Laforce.

N-VA Wingene-Zwevezele gaat daarom met een beproefde formule naar de verkiezingen: ze komen met een aparte N-VA-lijst op, geëngageerde kandidaten en een stevig programma. De afdeling voelt haar geruggensteund door de moederpartij: één op drie stemt op N-VA (Vlaamse verkiezingen 2014).

“Tijdens onze contacten met inwoners voelen we veel steun, tegelijkertijd stellen ze zich de vraag wat we hier kunnen verwezenlijken in een bastiongemeente. Ons antwoord is simpel: wij moeten niet de grootste zijn, maar het sleutelsegment van de stemmen halen. Eenmaal je minstens met twee moet zijn om een coalitiebestuur te vormen, staan we in het midden van het speelveld”, aldus Pieter-Jan Verhoye.

N-VA gaat naar de kiezer met een stevig programma en zeven speerpunten: veiligheid, mobiliteit en verkeersveiligheid, kernversterking (economie en middenstand), nieuwe wind (transparantie en inspraak), landbouw en leefmilieu, vrije tijd (sport, jeugd en cultuur) en sociaal beleid (gezin, senioren en armoede). De voorstellen die het meest in het oog springen is het totaalverbod van zwaar verkeer in De Beernemstraat, een rondpunt aan De Hille, slimme camera’s tegen inbraken, een premiestelsel voor winkeliers die zich in de dorpskernen vestigen, een groepsaankoop van verkoopautomaten en boerenmarkt voor landbouwers, een anti-eenzaamheidsplan voor senioren en een pop-upgebouw en pop-upterras voor jeugd en cultuur.