N-VA pleit voor digitaal beloningssysteem fietsende en stappende leerlingen

Op 14 april 2021, over deze onderwerpen: Jeugd, Sport

Op de vorige gemeenteraad pleitte fractieleider Pieter-Jan Verhoye om een digitaal beloningssysteem voor fietsende leerlingen en leerlingen te voet. Op deze manier kunnen we inzetten op actieve mobiliteit, een veiligere schoolomgeving en een kindvriendelijke gemeente!

Mondelinge vraag door fractieleider Pieter-Jan Verhoye:

"Verschillende gemeenten hebben een beloningssysteem ingevoerd voor kinderen die met de fiets of te voet naar school gaan. Zulk digitaal beloningssysteem beloont leerlingen die met de fiets of te voet naar school gaan met digitale munten of ‘bucks’.  Een chip registreert wanneer de scholieren de school binnenkomen. De bucks of punten kunnen ze inruilen bij een lokale handelaar, de bib, het zwembad of ergens anders. In Vlaanderen zijn er meerdere aanbieders van zulke systemen (Allride, High-Five, Buck-E, …)

Met dit systeem kunnen we o.a. een nog betere stap/fietscultuur bij scholieren stimuleren. Op deze manier kunnen we in één klap inzetten op een actieve mobiliteit, een veiligere schoolomgeving en een kindvriendelijke gemeente. Daarnaast kunnen deze systemen ook gesubsidieerd worden ikv de subsidies aan gemeenten voor het verbeteren van de verkeersveiligheid van schoolomgevingen. Gemeenten die deze systemen hebben ingevoerd, merken alvast een significante stijging van kinderen die met de fiets of te voet naar school gaan.

Daarom stel ik u graag de volgende vragen:

• Zal het gemeentebestuur stappen nemen om een digitaal beloningsysteem in te voeren? Zal het bestuur de verschillende mogelijkheden onderzoeken?
  • Zal het gemeentebestuur in overleg gaan met de schoolbesturen voor een potentiële invoering van dit systeem?
  • Welke doelstellingen wil het gemeentebestuur behalen omtrent het aantal stappende en/of fietsende kinderen? Wat is de huidige stand van zaken?
  • Hoeveel subsidies heeft de gemeente reeds ontvangen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid van schoolomgevingen? Kunt u een overzicht geven van de verschillende projecten?
  • Kunt u de laatste stand van zaken geven van de plaatsing van octopuspalen aan onze scholen?
  • Kunt u de laatste stand van zaken geven van de invoering van schoolstraten, waarbij de straat van de school volledig verkeersvrij is tijdens de begin- en einduren van de school?"

Schepen Hedwig Kerckhove, bevoegd voor onderwijs, antwoordt als volgt:

"Het digitaal beloningssysteem is zinvol, maar de gemeente neemt beter een partnerrol op naar de scholen toe en laat de regierol  beter over aan de scholen. Het is een puzzelstukje in een puzzel van ondersteuning rond veilig naar school. Ik verwijs hierbij naar de jaarlijkse schoolbusondersteuning, de opmaak en update van de schoolroutekaarten, de (her)inrichting van de schoolomgevingen, het accentueren van de trage verbindingen, de update van alle openbare fietsvoorzieningen, 'de actie tegoare up boane'.,...

Deze subsidie voor het verbeteren van de verkeersveiligheid in schoolomgeving is sinds 2019 lopende en komt jaarlijks terug. In 2019 werd subsidie gevraagd voor de schoolomgeving Hille (Sint-Jorisstraat) en de schoolomgeving Wildenburg (Beernemsteenweg). Er werd hiervoor 25.780,68 euro ontvangen. Concreet ging het om het invoeren van een fietsstraat en de heraanleg schoolomgeving Wildenburg. In vergelijking met gelijkaardige gemeenten scoren we bijzonder goed.

In 2020 werd subsidie gevraagd voor de schoolomgeving Hille (ingrepen Wingenesteenweg), schoolomgeving Sint-Jan en schoolomgeving Sint-Elooi. Er werd hiervoor 18.004 euro subsidie aangevraagd en ontvangen. Concreet ging het om het aanleggen van een doorsteek in Sint-Jan, het plaatsen van octopus-palen en -beugels in Sint-Elooi en Hille. In totaal werd 43.785,38 euro subsidie ontvangen.

Wat de plaatsing van de octopuspalen betreft is het zo dat de gemeente stelselmatig investeert  in de schoolomgeving.  Het investeren in octopuspalen of aanverwante infrastructuur, zoals de beugels, geeft aan de weggebruiker duidelijk te kennen dat men zich in een schoolomgeving bevindt.

De scholen waar deze infrastructuur nog niet aanwezig is, is de centrumschool te Wingene en de schoolomgeving De Vlieger/ Regenboog in Zwevezele. Wanneer er meer duidelijkheid is over de geplande werken op schoolsite-niveau van de centrumschool, wordt deze vorm van signalisatie opgenomen door de gemeente. De komende maanden komt duidelijkheid in de planning.  Voor Zwevezele werkt het Team Interne Werken verder aan de parking en wordt het plaatsen van octopuspalen verder voorbereid.

Als gemeente zetten we eerst in op de fietsstraten in schoolomgevingen. Voor- en nadelen van schoolstraten worden eerst grondig bekeken. Een omgeving waar de concrete afweging tussen schoolstraat en fietsstraat wordt bekeken is de centrumschool in Wingene.  De omgeving van de school Sint-Jan, de Balgerhoekstraat, wordt aangepakt in het wegenis- en rioleringsdossier Sint-Jan fase 4 (omgeving van de school). Bij de inrichting van de schoolomgeving in Sint-Jan wordt dan de beste keuze gemaakt.

Ter hoogte van de school van Wildenburg zetten we in op het recreatief fietspad langs de Groene rand. Hiermee wordt een doorsteek gerealiseerd via de Polderdreef. Parallel wordt nagezien om langs de Gravestraat een stukje fietspad extra aan te leggen om de kruisingen van fietsers met de gewestweg te vermijden."