N-VA vraagt gemeentelijke tussenkomst voor Buzzy Pazz-abonnementen

Op 6 november 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit
Pieter-Jan Verhoye Buzzy Pazz abonnementen

Gemeenteraadslid Pieter-Jan Verhoye brak op de gemeenteraad een lans om gemeentelijke kortingen toe te kennen voor Buzzy Pazz-abonnementen. Op die manier promoten we het openbaar vervoer en krijgen onze leerlingen in het middelbaar een financieel duwtje in de rug. Buurgemeenten Beernem, Oostkamp en Pittem bieden een dergelijke korting aan. Onze gemeente steunt reeds leerlingenvervoer in het lager onderwijs en de leefbaarheid van de wijkscholen. N-VA ondersteunt dit aanbod, maar suggereert om bij de opmaak van het volgende gemeentelijk budget om deze Buzzy Pazz-kortingen te realiseren.

Lees de volledige vraag en antwoord:

Vlaanderen werd in 2019 opgedeeld in vijftien vervoersregio’s. Binnen deze vervoersregio’s zitten de lokale besturen mee aan het stuur om de mobiliteitsuitdaging in de omgeving aan te pakken. In het verleden werd het nieuwe openbaar vervoerplan goedgekeurd en werden het busnet versterkt in onze regio. Voor onze gemeente kwamen er sinds juli 2023 nieuwe buslijnen: Beernem-Wingene, Oedelem-Wingene-Tielt en  Wingene-Ruiselede-Aalter. Samen met de Vlaamse overheid en De Lijn gaat de gemeente voor een efficiënt, duurzaam en flexibel openbaar vervoer.

Om het openbaar vervoer en het gebruik van De Lijn-bussen verder te promoten bij jongeren hebben bijna de helft van alle West-Vlaamse gemeenten ingetekend op het aanbod van kortingstarieven voor Buzzy Pazz-abonnementen van De Lijn. Op die manier kunnen jongeren tot en met 24 jaar korting krijgen op hun Buzzy Pazz via hun gemeenten. In onze streek bieden buurgemeenten Beernem (25%), Oostkamp (25%) en Pittem (10%) een dergelijke korting aan.

Daarom stel ik graag deze vragen:

Op welke manier zal het gemeentebestuur openbaar vervoer verder promoten?
Zal het gemeentebestuur intekenen voor dergelijke kortingen via Buzzy Pazz? Zoja, voor welke formule kiest het gemeentebestuur?

Antwoord college van burgemeester en schepenen

Het bestuur zal het openbaar vervoer in het algemeen en ook de wijzigingen, want er zitten een aantal wijzigingen aan te komen in het kader van die vervoerregio die van start gaat op 6 januari, promoten via onze gekende communicatiekanalen (info, website, facebook, …).

In 2020 hebben wij al in het college beslist om daar geen tussenkomst in te voorzien. Ook vandaag hebben wij dat standpunt nog eens bevestigd.

Waarom doen we dat? Wij zetten ons volop in voor het leerlingenvervoer, maar dan wel in het lager onderwijs. U weet dat wij een bijzonder uitgestrekte gemeente zijn met heel wat wijkscholen. Wij opteren voor de leefbaarheid van die wijkscholen. Al sinds jaar en dag ondersteunen wij het leerlingenvervoer dat Driespan doet. Dit project noemt ‘duurzaam naar school’. Er is een toelage die wij jaarlijks aan Driespan toekennen dat was 320 EUR, geïndexeerd 378.58 EUR per leerling die vervoerd wordt, jaarlijks vervoert Driespan tussen de 95 en 110 kinderen. Laat ons zeggen dat we jaarlijks gemiddeld op 100 kinderen zitten. Dat betekent dat we jaarlijks 38.000 EUR investeren in het leerlingenvervoer. Wij richten ons specifiek op het vervoer van kinderen in onze basisscholen. Dus voor het vervoer van kinderen naar middelbare scholen blijven wij bij ons standpunt om geen tussenkomst te doen.

Wij zetten volop in op fietspaden naar gemeenten waar middelbaar onderwijs wordt of werd aangeboden. Bijvoorbeeld Ruiselede, daar moet nog een laatste stukje aangelegd worden. Lichtervelde staat op de planning. Tielt is er al. Mocht je kunnen helpen duwen voor het fietspad naar Beernem, dan is alle hulp welkom natuurlijk.”

Slotbeschouwing raadslid Verhoye

Het is een goeie zaak dat er wordt geïnvesteerd in leerlingenvervoer voor kinderen uit het lager onderwijs. Onze fractie is uiteraard ook voorstander van deze ondersteuning. Een euro kan maar één keer uitgegeven worden. We suggereren wel dat bij de opmaak van het volgende gemeentelijk budget er wordt om te kijken als er - naast de steun voor leerlingen uit het lager onderwijs - ook een korting voor de Buzzy Pazz-abonnementen voor leerlingen uit het hoger onderwijs mogelijk is.