N-VA vraagt om actie tegen druk verkeer in Heul- en Driekavenstraat

Op 5 april 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Op de gemeenteraad van februari werden er tonnageverboden ingevoerd in de Blindestraat en de Driekavenstraat (ten westen van de Ricksteenweg).
Na meldingen van inwoners van het (historische) druk, doorgaand, verkeer aan de andere kant van de Ricksteenweg (de Driekavenstraat en de Heulstraat) kaartte fractieleider Pieter-Jan Verhoye het probleem aan tijdens de voorbije gemeenteraad. Want een half jaar geleden werden er maar liefst 122 voertuigen geteld tijdens het spitsuur op deze landelijke (sluip)weg. Pieter-Jan vroeg om extra aandacht te hebben voor de handhaving van de maatregelen.

Vraag gemeenteraad 29/03/2021:

"Op de vorige gemeenteraadszitting heeft de raad enkele maatregelen goedgekeurd omtrent tonnagebeperkingen om zwaar verkeer te vermijden in de Blindestraat in Zwevezele. Het opzet van deze maatregelen was om: (1) het zwaar vervoer dat komt van of rijdt naar de N370 Zeswegestraat verplichten om de Ricksteenweg te gebruiken en (2) een verbod op zwaar vervoer in de Blindestraat en de Driekavenstraat door het plaatsen van de verkeersborden C21(3,5t) met onderbord “Uitgezonderd Plaatselijk Verkeer” op de kruispunten “N370 Zeswegestraat-Stampkotmolenstraat”, “Stampkotmolenstraat-Driekavenstraat” “N370 Zeswegestraat-Blindestraat”, “Driekavenstraat-Blindestraat” en “Driekavenstraat-Ricksteenweg”.

Inwoners langs de Heulstraat en Driekavenstraat, die tussen de N50 en de Ricksteenweg wonen, ondervinden nog steeds hinder van het druk verkeer langs hun straten. Ondanks het tonnageverbod op het kruispunt N50-Heulstraat, passeert er nog steeds veel doorgaand zwaar verkeer op deze sluipweg. Plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen mogen uiteraard, en terecht, wel de weg gebruiken om lokaal ter plekke te geraken. Onze fractie vraagt om maatregelen te nemen om het sluipverkeer te verminderen op deze wegen.

Daarom stel ik u graag de volgende vragen:

Welke maatregelen zal het gemeentebestuur nemen om het sluipverkeer in de Heulstraat en de Driekavenstraat aan te pakken?
Wanneer zijn er tellingen gebeurd in de Heulstraat en de Driekavenstraat? Wanneer zal er nogmaals een verkeerstelling gebeuren?"

Antwoord schepencollege:

"Het probleem van zwaar vervoer en sluipverkeer in de Heulstraat Driekavenstraat is gekend. Er is de vorige gemeenteraad een aanpassing gebeurd aan het verkeersreglement inzake tonnagebeperking. Het plaatsen van de signalisatie is nog lopende. Na de plaatsing start de fase van communicatie en informatie. De laatste fase is die van de handhaving. De vraag is nog voorbarig aangezien de beslissing van de gemeenteraad nog in uitvoering is.

Om een idee te krijgen over het sluipverkeer werd ongeveer een half jaar terug ter hoogte van het kruispunt Heulstraat N50 een telling uitgevoerd .

Op het spitsuur zijn er 122 (113 auto’s, 7 Vrachtwagens en 3 landbouwvoertuigen) voertuigen die komend van de richting Wingene de Heulstraat inrijden. Er mag verondersteld worden dat dit verkeer grotendeels sluipverkeer is dat de Heulstraat gebruikt in plaats van de gewestweg N370 (Bruggestraat)

Na het uitvoeren van de plaatsing van de signalisatieborden, de periode van sensibilisatie en de handhaving door de politie kan er een nieuwe telling uitgevoerd worden om na te gaan in hoeverre er een verschuiving van het verkeer is geweest."