N-VA vraagt om de strijd tegen de Aziatische Hoornaar op te voeren

Op 25 april 2023, over deze onderwerpen: Landbouw

Op de gemeenteraad van april heeft gemeente-, OCMW- en BCSD-raadslid Marie-Christine Vandendriessche gepleit om de strijd tegen de Aziatische Hoornaar op te drijven. N-VA wil voorkomen dat deze wespensoort een te grote impact maakt op onze bijen, imkers en fruitteelt. Het gemeentebestuur gaf aan dat het momenteel wacht op het provinciaal actieplan om deze problematiek op een grotere schaal aan te pakken.

Hart voor de bij

Volgens Marie-Christine moeten we dit probleem op de beste gecoördineerde manier aanpakken. Het lot van de bij ligt haar na aan het hart. Een decennium geleden ontwikkelde ze reeds een duidelijke visie en actieplan voor de bij. Als lid van de gemeentelijke werkgroep 'Kruisbestuivers' is ze trots dat er hiermee aan de slag wordt gegaan en het ecosysteem van de bij wordt verbeterd door o.a. het bloemenzaadwinningsperceel 'Bieland'.

Lees de volledige vraag en antwoord hieronder en het artikel van Het Laatste Nieuws

Vraag raadslid Marie-Christine Vandendriessche:

De Aziatische hoornaar is een exotische wespensoort die sinds mei 2017 in Vlaanderen voorkomt en honingbijenkasten kan leegroven. Het aantal verdelgingen van de hoornaar is sterk gestegen, wat zorgwekkend is voor imkers en de fruitteelt. Koninginnen van de hoornaar zoeken momenteel naar een plek om hun nest te bouwen, dus het is nu het moment om koninginnen te vangen en secundaire nesten te vermijden.

De N-VA-fractie in Wingene stelt voor om

• Selectieve vallen en extra lokstof aan te kopen voor lokale imkers.
  • De bevolking te informeren over hoe de hoornaar te herkennen en waarnemingen te melden.
  • Het gemeentebestuur wordt gevraagd of ze bereid zijn deze initiatieven te ondersteunen en welke andere acties ze zullen nemen tegen de hoornaar.

Antwoord schepencollege

"De Aziatische hoornaar is een invasieve exoot die de laatste jaren een exponentiële groei kent. Deze wespensoort belaagt vooral de honingbij, waardoor bestuiving en vruchtzetting van voedingsgewassen onder grote druk komt.

Doelgerichte bestrijding vraagt daarom een gecoördineerde aanpak. Enkel inzetten op bestrijding binnen de gemeentegrenzen heeft weinig zin; dit moet op grotere schaal worden bekeken.

Momenteel is de Provincie West-Vlaanderen, in samenwerking met Vespawatch (Vlaams meldpunt voor nesten van Aziatische hoornaar), ANB en de Koninklijke Imkervereniging volop bezig met het uitwerken van een actieplan.

De gemeenten zullen hierin ook geraadpleegd worden en mee instaan voor communicatie en sensibilisatie. Zodra meer duidelijkheid is over het provinciaal actieplan zal hierover gecommuniceerd worden.

We willen ook de gemeentelijke bijenwerkgroep erkennen en betrekken bij de problematiek van de Aziatische hoornaar. Alle maatregelen uit het provinciaal plan zullen voorafgaandelijk met deze werkgroep worden afgetoetst naar haalbaarheid en wenselijkheid op lokaal niveau.

Dat het de gemeente menens is om maximale maatregelen te nemen ter bescherming van bijen en hommels is een open deur intrappen.

Sedert 2 jaar zijn we samen met een zeer geëngageerde werkgroep bezig met de uitrol van een bijenactieplan.
De exploitatie van het gemeentelijk bloemenzaadwinningsperceel ‘Bieland’ is het speerpunt van dit actieplan en uniek in Vlaanderen. Op dit ogenblijk zijn daar bijna wekelijks vrijwilligers aan de slag om onkruid te wieden

Gisteren werd het belang van de bij trouwens nogmaals in de kijker gezet tijdens de Erfgoeddag. De eerste zaadoogst van Bieland zal dit jaar te bewonderen zijn in 252 particuliere tuinen. Gezamenlijk resulteert dit in 1 hectare wilde bloemen, die stuifmeel en nectar zullen leveren voor vlinders, bijen en hommels.

Ik wil van de gelegenheid gebruik ook gebruik maken om te zeggen dat we hier ongelooflijk fier op zijn en – samen met collega Hedwig Kerckhove – willen we de vele vrijwilligers van de bijenwerkgroep ook bedanken."

Slotbedenking Marie-Christine Vandendriessche

We moeten de beste gecoördineerde manier vinden om de Aziatische Hoornaar te bestrijden. Het thema ligt me zeer na aan het hart. Al in 2006 zetelde ik in de Milieuraad (MR) en in 2013 in een werkgroep in de schoot van de Milieuraad waar ik me ontfermde over het belang van de bij.

Toen had ik een duidelijke visie en actieplan ‘Advies voor een meer natuurlijke inrichting van de sportparken Wingene en Zwevezele’ opgesteld. Ook in juni 2020 bond ik in de gemeenteraad de kat/bij de bel aan met een mondelinge vraag hieromtrent. Het is een goeie zaak dat er momenteel wordt gewerkt met de werkgroep Kruisbestuivers – waar ik eveneens trots lid van ben -  voor de verbetering van het ecosysteem van de bij met o.a. het bloemenzaadwinningsperceel ‘Bieland’.