N-VA vraagt permanente oefenroute voor fietsende scholieren

Op 2 oktober 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid
Gemeenteraadslid Pieter-Jan Verhoye bij centrumschool Wingene

N-VA Wingene-Zwevezele pleit voor een permanente educatieve fietsroute in de gemeente. In eerste instantie kijkt de partij om de jaarlijkse fietsexamenroute in het centrum van Wingene permanent te bewegwijzeren. “Via zo’n route kunnen we leerlingen van verschillende leerjaren klaarstomen om zich zelfstandig in het verkeer te begeven. Zo scherpen we de fietsbehendigheid van onze leerlingen bij en verbeteren we de fietsveiligheid in de dorpskern”, zegt gemeenteraadslid Pieter-Jan Verhoye (N-VA).

In dit land raken elke schooldag gemiddeld 13 kinderen gewond bij een verkeersongeval dat zich op weg naar school of op de terugweg naar huis voordoet. Dat bleek uit een analyse van het verkeersveiligheidsinstituut VIAS vorig jaar. Om het aantal ongevallen te verminderen, is het cruciaal te zorgen voor een verkeersveilige schoolomgeving en schoolroutes. Momenteel kunnen scholen en verenigingen ook reeds gratis gebruik maken van een fietsbehendigheidsparcours om scholieren hun fietsbehendigheid te laten oefenen in een gesloten omgeving. Één keer per jaar wordt er ook door de politie een fietsexamen georganiseerd met een fietsexamenroute. Die bewegwijzerde route gaat langs verschillende verkeerssituaties in het centrum van Wingene. Op dit moment wordt de route geëvalueerd door scholengroep Driespan na feedback van de politie. N-VA pleit om deze route permanent te bewegwijzeren zodat scholieren van verschillende schooljaren - met hun ouders - het hele jaar door kunnen oefenen.

Speciale aandacht voor fluorescerende hesjes, verlichting en fietshelmen

“Nu de donkere dagen van het jaar eraan komen, is het enorm belangrijk dat onze kinderen zich voldoende zichtbaar in het verkeer begeven”, aldus Verhoye. Wingene-Zwevezele is een zogenaamde Octopusgemeente waardoor het deelneemt aan verschillende acties zoals de Strapdag, de campagne ‘Verplicht Verlicht’ en de Flitscampagne: een campagne die extra aandacht besteedt aan zichtbaarheid op de fiets, o.a. het dragen van een fluohesje en aandacht voor fietsverlichting. Daarnaast werd er in het verleden rond de schoolomgevingen de nodige grondmarkeringen, verkeersborden, uitstolping van voetpaden en voetgangersoversteekplaatsen geplaatst. Specifiek voor de schoolomgevingen wordt nog een overleg gepland tussen de gemeente en de scholen om te kijken welke verbeteringen er nog op het terrein kunnen komen en welke acties rond sensibilisering er vanuit de school nog kan gebeuren. N-VA is alvast voorstander om dit overleg structureel te verankeren.

Lees het volledige artikel in Het Laatste Nieuws