Gemeenteraad: N-VA wil boerenmarkt

Op 25 februari 2019

N-VA Wingene-Zwevezele wil een (virtuele) boerenmarkt in de gemeente. De N-VA-fractie diende daarom een voorstel in voor de gemeenteraad van 25 februari. “Landbouw is geen evidente stiel en landbouwers, ook in onze gemeente, hebben het vaak moeilijk. Daarom willen we inwoners stimuleren om lokaal te kopen en we willen daarom een boerenmarkt realiseren”, zegt boerenzoon en N-VA-fractieleider Pieter-Jan Verhoye.

De familie(landbouw) staat onder druk in Vlaanderen. Particuliere landbouwers staan structureel te zwak in de lange keten (keten van producenten, verwerkers en afnemers) en krijgen een slechte prijs voor hun product. Zo verdient de gemiddelde boer in Vlaanderen circa 20 000 euro bruto, veel boeren werken de facto aan een uurloon van 5 euro en in 2012-2013 hadden 15% van de landbouwgezinnen een negatief familiaal vermogen. Daarom wil N-VA Wingene-Zwevezele sterk inzetten op de korte keten en een boerenmarkt in de gemeente. Verschillende (buur)gemeentes hebben reeds een klassieke boerenmarkt in hun gemeente (Tielt). Daarnaast heb je ook virtuele boerenmarkten (Izegem, Torhout, Oostkamp) waarbij inwoners landbouwproducten kunnen bestellen en dan op een afgesproken tijdstip die komen afhalen op een bepaalde locatie in de gemeente of geleverd worden. N-VA heeft daarom een voorstel ingediend zodat er een kader wordt gecreëerd voor boerenmarkten. “Zowel de klassieke boerenmarkt als de virtuele boerenmarkt zijn uitstekende voorbeelden van de korte keten. Wij willen dat de Wingense en Zwevezeelse landbouwer meer overhoudt aan zijn eerlijk product en de band tussen boer en klant weer in ere herstellen. Wij gaan dus voluit voor een (virtuele) boerenmarkt in onze gemeente”, besluit Pieter-Jan Verhoye.