N-VA wil distributienettarieven Gaselwest voor gas en elektriciteit naar beneden

Op 1 februari 2022, over deze onderwerpen: Energie

Omdat de elektriciteits- en gasprijzen momenteel de pan uitrijzen, telt elke euro voor onze inwoners. Daarom heeft de N-VA-fractie op de gemeenteraad van maandag 31/01/2022 een motie ingediend om vanuit de Wingense gemeenteraad de distributiennetbeheerder Gaselwest aan te sporen om de distributienettarieven te evalueren en naar beneden te brengen. Gaselwest is de distributiennetbeheerder in onze regio en hun nettarieven voor elektriciteit zijn de hoogste van het hele land. Als aandeelhouder van Gaselwest heeft onze gemeente een belangrijke rol om dit probleem aan te kaarten. “Alles wat we kunnen doen - ook lokaal en in onze streek - om de elektriciteits- en gasfactuur voor onze inwoners te laten dalen, moeten we dan ook doen,” aldus fractieleider Pieter-Jan Verhoye (N-VA).

De meerderheid diende een vervangingsamendement in op de motie, om aan de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur van Gaselwest te vragen om formeel het standpunt in te nemen om een eenheidstarief voor alle distributienetbeheerders in Vlaanderen in te voeren. "Alle ideeën om de energiefactuur te verlagen zijn welkom. Maar wij hadden uiteraard liefst dat onze orginele motie werd goedgekeurd, want op deze manier kunnen we het snelst schakelen en de tarieven naar beneden krijgen. Want de nood voor een lagere energiefactuur is nu", besluit Verhoye.

Lees het volledige artikel van HLN via deze link

Lees de volledige tussenkomst tijdens de gemeenteraad hieronder:

Pieter-Jan Verhoye (N-VA):

"Gemeente Wingene en andere participerende gemeenten van Gaselwest worden geconfronteerd met de duurste distributienettarieven voor elektriciteit in Vlaanderen én West-Vlaanderen. Nu de elektriciteitsprijzen de pan uitrijzen, telt elke euro voor onze inwoners. De distributienettarieven voor elektriciteit zijn een groot deel van de huidige elektriciteitsfactuur. Ook de distributienettarieven voor gas behoren tot de hoogste van Vlaanderen.

Verschillende gemeenten hebben de voorbije maanden deze problematiek reeds besproken op hun gemeenteraad (Moorslede, Kortrijk, …). Omdat onze inwoners te kampen hebben met hoge distributienettarieven, moet de prijs absoluut naar omlaag. Gemeente Wingene is aandeelhouder van Gaselwest en heeft, samen met andere gemeenten, een belangrijke rol om dit probleem aan te kaarten. Kortom: alles wat we kunnen doen, ook lokaal, om de elektriciteits- en gasfactuur naar beneden te halen, moeten we ook doen."

Overwegende dat:

• De regio van Gaselwest het duurste distributienettarief voor elektriciteit van Vlaanderen heeft.
  • Het distributienettarief voor elektriciteit goed is voor een belangrijk deel van de totale elektriciteitsfactuur.
  • Ook andere gemeenten binnen Gaselwest een gelijkaardige motie op de gemeenteraad hebben gebracht.

Vraagt de gemeenteraad van Wingene aan de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur van Gaselwest:

• De huidige distributienettarieven te evalueren en deze naar beneden te brengen.
  • Minstens jaarlijks terug te koppelen naar de vertegenwoordiger en de gemeenteraad van Wingene over de stappen die worden ondernomen in opvolging van deze motie.

Amendement meerderheid

"De fractie CD&V is van oordeel dat elke Vlaming een gelijk belastingstarief dient te betalen, ook wat betreft de distributiekosten. Dat is vandaag niet gelijk. Bij bv. Fluvius Antwerpen betaalde een gemiddeld gezin in 2021 €319 euro op jaarbasis. Bij Gaselwest was dit 457 euro. Voor onze inwoners kost energie dus 156 euro per jaar meer dan voor een Antwerpenaar. De fractie vindt dit een oneerlijke situatie.

De fractie stelt daarom voor om via een amendement het besluit te vervangen als volgt:

“De gemeenteraad van Wingene vraagt aan de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur van Gaselwest om formeel het standpunt in te nemen om een eenheidstarief voor de distributienetbeheerders in Vlaanderen in te voeren. Gevraagd wordt om dit standpunt over te maken aan alle distributienetbeheerders, alsook aan de Vlaamse minister van Energie.”