N-VA wil financiële steun voor verenigingen

Op 28 oktober 2020, over deze onderwerpen: Cultuur, Jeugd, Sport

Begin juni heeft de Vlaamse regering beslist om 87 miljoen euro uit te trekken voor lokale sport-, jeugd- en cultuurverenigingen die door de coronacrisis heel wat inkomsten hebben misgelopen. Met deze steunt mikt de Vlaamse regering olv minister-president Jan Jambon om het sociale weefsel van onze Vlaamse gemeenschap te doen heropleven, want veel verenigingen moesten noodgedwongen hun evenementen annuleren. Van de Vlaamse steun gaat er 163.868,72 euro naar Wingene-Zwevezele. De Vlaamse regering heeft een ruime autonomie gegeven aan de gemeenten qua verdeelsleutel van de middelen. Op 15 juni heeft onze fractie een enquête gedaan bij de verenigingen, de gemeentelijke diensten hebben ook digitaal de verenigingen bevraagd.

Onze N-VA-fractie heeft op drie voorbije gemeenteraden dit punt telkens op de agenda geplaatst. Vorige maandag, 26 oktober 2020, kwam dit nogmaals ter sprake in de raad. De resultaten van de gemeentelijke bevraging zijn binnen en geanalyseerd. Enkele vaststellingen: 91 verenigingen hebben deelgenomen aan de bevraging (32 sportverenigingen, 51 socio-culturele verenigingen en 8 jeugdverenigingen). 94% heeft activiteiten moeten annuleren, 38 % had kosten aan de geannuleerde reguliere activiteiten. Jeugdverenigingen hebben heel wat extra kosten moeten maken om hun zomerkampen coronaveilig te kunnen organiseren. 67 eenmalige of éénjaarlijkse evenementen werden afgelast en dat had een zware impact op de verenigingskas => meer dan 80 % zijn getroffen door de afgelasting van het evenement. De meeste verenigingen gaven aan (79,5 %) gaf aan dat ze extra financiële middelen kunnen gebruiken. De conclusies uit de gemeentelijke bevraging zijn in lijn met onze bevraging van 15 juni.

Momenteel worden de concrete voorstellen voor de verdeling van de Vlaamse middelen nog verder uitgewerkt. De finale verdeling van de middelen zal geregeld worden aan het hand van een reglement dat wordt voorgelegd op de gemeenteraad. Als N-VA-fractie hebben wij in de raad aangekaart dat de coronacrisis onzekerheid meebrengt voor onze verenigingen. Onze verenigingen weten niet wanneer of als hun activiteiten en/of (één)jaarlijkse evenementen kunnen doorgaan. Dat zal ongetwijfeld een zware impact hebben op de verenigingskas. Daarom pleit fractieleider Pieter-Jan Verhoye dat de middelen uit het Vlaams noodfonds maximaal moeten gaan naar het financieel ondersteunen van onze verenigingen door de werkingstoelagen van onze verenigingen te verhogen, zodat zij deze moeilijke periode kunnen overbruggen.