N-VA wil gemeentelijke bijdrage MUG-helikopter optrekken

Op 29 april 2019, over deze onderwerpen: Veiligheid

Het blijft financieel moeilijk om de MUG-helikopter in de lucht te houden. Het Instituut voor Medische Dringende Hulpverlening vzw (IMDH) moet alle zeilen bijzetten om elk werkjaar het budget van circa 600.000 euro weer rond te krijgen. Voor het werkjaar 2019 is IMDH bijna rond met de financiering maar 2020 is onzeker voor het heli-team. Gemeente Wingene halveerde in 2014-2015 hun bijdrage van 4260 naar 2126,10 euro. Volgens de laatste cijfers doneerde de gemeente 2112,50 in 2017. N-VA wil deze gemeentelijke bijdrage terug opkrikken. “Veiligheid is een hoofdtaak van de (lokale) overheid. Ook in onze gemeente heeft de helikopter al verschillende keren het verschil gemaakt. Wij vragen op de gemeenteraad om dit bedrag terug op te trekken. Het nut van een MUG-heli staat nooit ter discussie en het redden van mensenlevens blijft altijd voorop staan”, zegt N-VA fractieleider Pieter-Jan Verhoye.

Uit de recentste cijfers (2017) blijkt dat de MUG-heli een 70-tal vluchten per maand moet doen. Twintig percent daarvan zijn primaire, belangrijke interventies. Daardoor worden er per jaar 40 extra mensenlevens gered door de heli. Uit deze kaart hieronder leren we dat de MUG-heli een pak interventies heeft gedaan in Wingene-Zwevezele. “Budgettair kunnen we dit dragen als gemeente. Als we onze financiering terug optrekken naar het niveau van 2014, dan komt dat slechts op 0,30 euro per inwoner”, besluit Pieter-Jan Verhoye.

De financiering van de buurgemeenten van gemeente Wingene:

Wingene-Zwevezele verlaagde de bijdrage in 2014 van 4260,00 euro naar 2126,10. In 2017 stond de teller op 2112,50
Beernem heeft in 2014-2015 hun bijdrage opgetrokken van 3856,50 tot 5304,34 euro (2017)
Oostkamp stabiliseerde, 4657,00 euro in 2017
Lichtervelde stabiliseerde, 992,00 euro in 2017