N-VA wil regionaal voedseldistributieplatform en gemeentelijk verdeelpunt

Op 20 juni 2020, over deze onderwerpen: Welzijn

N-VA Wingene-Zwevezele wil een gemeentelijke voedselstrategie uitbouwen. Daarom stelt de partij voor om een regionaal voedseldistributieplatform en een verdeelpunt in de gemeente op te richten. “We stellen vast dat er vandaag een problematiek is van enerzijds voedselverspilling/voedselverlies en anderzijds mensen in een precaire financiële situatie voor wie aankoop van voedsel een probleem vormt. Daarom willen we met het platform en verdeelpunt de voedseloverschotten kanaliseren naar de mensen die het meest nodig hebben. Met andere woorden, van overschot tot portie op het bord”, zegt gemeenteraadslid Marie-Christine Vandendriessche.

N-VA stelt voor dat Wingene-Zwevezele het voortouw neemt om een voedseldistributieplatform in de schoot van het Midwestoverleg, de intergemeentelijke samenwerking van de regio Midden-West-Vlaanderen, op te richten. Een regionaal voedseldistributieplatform, in analogie met het reeds bestaande ‘Food Act 13’ van W13, is een platform dat bestaat uit een bovenlokale opslag- en verdeelplaats, distributie, logistiek en rollend materieel. In het platform worden de overschotten van bv. grootwarenhuizen en veilingen gebundeld en op maat verstuurd naar de verschillende gemeentelijke verdeelpunten.

Daarnaast wil N-VA dat er ook op eigen grondgebied een gemeentelijk verdeelpunt komt. Zo’n verdeelpunt kan verschillende vormen aannemen, elke gemeente heeft de vrije keuze om dit op zijn eigen manier in te vullen: bv. een voedselbank, marktkraam, ontmoetingsplaats, enz. “We lanceren dit voorstel omdat voedselverspilling en -verlies ethisch en ecologisch onverantwoord zijn binnen de stijgende armoedeproblematiek in Vlaanderen. De coronacrisis toont ons dat dit een prangend probleem is en blijft. Met het platform en verdeelpunt willen we de overschotten, van ton tot gram, bij de mensen brengen die het meest nodig hebben”, besluit Vandendriessche.

Lees het artikel in KW-De Weekbode via deze link: https://kw.be/nieuws/politiek/n-va-wingene-zwevezele-wil-gemeentelijke-voedselstrategie-verder-uitbouwen/article-normal-446979.html