N-VA wil straatlichten terug aan

Op 30 april 2018, over deze onderwerpen: Veiligheid, Verkeersveiligheid

Met het lichtplan van 2016 gingen heel wat lichten ‘s nachts uit in Wingene en Zwevezele. N-VA Wingene-Zwevezele wil het licht terug aan en lanceert haar voorstel: ledverlichting. “De N-VA wil stelselmatig de lichten in de gemeente vervangen door ledlampen. Zo kan de gemeente haar ecologische verplichtingen naleven en gaat het licht terug aan in Wingene en Zwevezele”, zegt ondervoorzitter Pieter-Jan Verhoye.

Het lichtplan werd ingevoerd om enerzijds CO²-uitstoot te verminderen en was anderzijds een besparingsoperatie van ongeveer 60 000 euro. Met deze beslissing kon de gemeente bijdragen aan de klimaatagenda van Parijs en het Burgemeesterconvenant. Maar in de praktijk veroorzaakt het doven van de lichten wel wat problemen. Op sommige plaatsen zie je geen hand voor ogen en fietsers zonder licht zijn onzichtbaar. Bovendien zorgt de duisternis voor onbehagen en een onveiligheidsgevoel. Een beleid ten dienste van de burgers houdt rekening met die opmerkingen. Sommige ‘evidente’ tussenoplossingen leveren in de praktijk net meer problemen op. Zo is het mogelijk om slechts de helft of om op sommige plaatsen de lichten te laten branden, maar de donkere gaten die hiermee gecreëerd worden zijn voor fietsers en voetgangers veel onveiliger dan volledige duisternis.

Toekomstgericht investeren

N-VA Wingene-Zwevezele houdt de vinger aan de pols. Tijdens contacten met de inwoner en massale reactie op social media, merken we dat er heel wat animo is rond dit thema. Daarom wil N-VA de lichten terug aan met ledverlichting. Door stelselmatig te financieren in ledverlichting zal het licht terugkeren in onze gemeente. Dat vraagt een serieuze investering, maar deze beslissing zal zich snel terugverdienen. De gemeente heeft in het verleden reeds een kleine stap in de goeie richting gedaan inzake ledverlichting (lichten de Alk, omgeving Amphora), maar dit moet veel intensiever en sneller gaan.

De toename van verkeer en flexibele uurroosters vraagt om meer veiligheid. ’s Nachts gaat dit vooral om zichtbaarheid. Die zichtbaarheid komt nu in het gedrang door delen van het verlichtingsnet te doven. Met ledverlichting kan de gemeente twee vliegen in één klap slaan. Er wordt op termijn zowel bespaard als geïnvesteerd in veiligheid, want de lampen kunnen in de nacht blijven branden.

We zijn vooral benieuwd naar uw mening, doe mee aan de poll op facebook via deze link

[persbericht maandag 30 april  2018]