Plannen Keizerspark: "Gemeentebestuur moet zich focussen op de kerntaken en de renovatie van het gemeentehuis"

Op 31 januari 2023, over deze onderwerpen: Cultuur, Dienstverlening
Fractieleider Pieter-Jan Verhoye aan het Keizerspark

Op de gemeenteraad van 30 januari 2023 heeft het gemeentebestuur haar voorkeurscenario bekend gemaakt voor het Keizerspark. Omdat de kosten voor de initiële plannen te hoog opliepen, opteren ze nu voor een aangepast ontwerp van het vrijetijdscentrum inclusief een nieuwe bibliotheek en inclusief multifunctionele ruimten, de vergroening van de omgeving en het uitvoeren van noodzakelijke werken aan het gemeentehuis. We wachten momenteel eerst op de definitieve plannen én de definitieve budgettaire ramingen. Voor N-VA is het van primordiaal belang dat onze inwoners niet worden opgezadeld met een financiële kater door dit project. N-VA zal blijven waken over de centen van onze gemeente.

Volgens N-VA moet het gemeentebestuur zich focussen op zijn kerntaken. “Een goeie dienstverlening en dus in eerste plaats het omvormen van het gemeentehuis tot volwaardig administratief centrum lijkt ons toch de kerntaak van een gemeentebestuur. Anderzijds pleiten we er ook voor om het huidige bibliotheekgebouw - dat nog in prima staat is - niet af te breken maar het bestaande gebouw te behouden. Het bibliotheekgebouw zomaar afbreken, zou onverantwoordelijk zijn in deze budgettaire uitdagende tijden”, zeggen N-VA-gemeenteraadsleden Pieter-Jan Verhoye en Marie-Christine Vandendriessche.

Lees het volledige artikel in Het Laatste Nieuws

Lees de volledige mondeling vraag van fractieleider Pieter-Jan Verhoye hieronder:

"Het Keizerspark is het grootste investeringsproject van deze legislatuur. Onze fractie stelde zich telkens constructief en kritisch op tegenover de plannen. We hebben in het verleden meermaals onze grote bezorgdheid geuit over de kostprijs van dit project. De kostprijs moet draagbaar zijn voor onze gemeente. Daarom stelden we in het verleden voor om bepaalde deelprojecten, zoals de renovatie van het gemeentehuis, eerst uit te voeren.

Tijdens de gemeenteraad van augustus vroeg onze fractie een stand van zaken over de aanbestedingsprocedure en kostprijs van het Keizerspark. Toen bleek uit de offertes dat er minimum 4 miljoen euro meer budget zou nodig zijn voor het project. De kost voor het Keizersprak zou stijgen van 13,2 miljoen euro naar 17,37 miljoen euro. Die berekening hield nog geen rekening met eventuele prijsherzieningen, onvoorziene meerkosten, hogere erelonen voor de ontwerpers, enz. Het is niet ondenkbaar dat de totaalkost voor het project in zijn huidige vorm nog hoger zou kunnen oplopen. Zo’n enorme investeringskost zou ondraagbaar zijn voor onze gemeente. Op de collegezitting van maandag 12 september 2022, besliste het College van Burgemeester en Schepenen om de gunningsprocedure stop te zetten. Het gemeentebestuur gaf in de gemeenteraad van augustus aan dat het verschillende alternatieve scenario’s zou onderzoeken.

Daarom stel ik u graag de volgende vragen:

• Kunt u toelichting geven bij de huidige stand van zaken omtrent het Keizerspark?
  • Kunt u toelichting geven over de verschillende alternatieve scenario’s? Kunt u toelichting geven over de geraamde kostprijs van deze scenario’s? Welk scenario geniet de voorkeur van het gemeentebestuur? Wanneer zal het gemeentebestuur stappen zetten in dit dossier?"

Antwoord college van burgemeester en schepenen

In het najaar van 2022 werd verder nagedacht over het vervolg van het project. Gezien de geschetste budgettaire situatie moesten keuzes gemaakt worden. Het college besliste bij de laatste aanpassing van het meerjarenplan om het beschikbare budget te behouden en daarin prioriteit te geven aan de realisatie van een vrijetijdscentrum. Binnen het beschikbare budget kan vervolgens verder gewerkt worden aan de omgevingsaanleg en aan opfrissingswerken van het gemeentehuis.

Volgende acht scenario’s werden onderzocht en werden geraamd in samenwerking met de projectmanager van Belfius:

• Enkel het vrijetijdscentrum met omgevingsaanleg bouwen volgens het getekende ontwerp. € 17,3 mio
  • Enkel het vrijetijdscentrum bouwen met omgevingsaanleg, maar het gedeelte van de bib gebruiken voor de dienstverlening van de gemeente en de bib in De Hille houden. € 18,3 mio (inclusief 1.000.000 voor renovatie van kerk De Hille)
  • Aangepast ontwerp voor het vrijetijdscentrum inclusief nieuwe bibliotheek. € 9,0 mio
  • Aangepast ontwerp voor het vrijetijdscentrum inclusief nieuwe bibliotheek en inclusief de kleinere multifunctionele ruimten die op vandaag in het parochiaal centrum voorzien zijn. € 9,1 mio
  • Aangepast ontwerp voor het vrijetijdscentrum exclusief nieuwe bibliotheek. € 8,9 mio (inclusief 1.000.000 voor renovatie van kerk De Hille)
  • Enkel een nieuw administratief centrum bouwen. € 12,3 mio
  • Geïntegreerd nieuw vrijetijdscentrum en nieuw administratief centrum, met sloop van het huidige gemeentehuis. € 16,4 mio (inclusief 1.000.000 voor renovatie van kerk De Hille)
  • Geïntegreerd nieuw vrijetijdscentrum en nieuw administratief centrum met bib in het huidig gemeentehuis. € 13,6 mio

Een aangepast ontwerp voor het vrijetijdscentrum inclusief een nieuwe bibliotheek en inclusief multifunctionele ruimten geniet de voorkeur. De cultuurzaal krijgt een uitschuifbare tribune, waardoor de zaal multifunctioneler gebruikt zal kunnen worden.

Op vandaag is het bestuur het programma van eisen aan het finaliseren om dan de volgende stappen te kunnen zetten.

Reactie N-VA Wingene-Zwevezele

“We nemen akte van het voorkeurscenario van het gemeentebestuur omtrent het Keizerspark. Het gemeentebestuur wenst zich te focussen op een aangepast ontwerp voor het vrijetijdscentrum inclusief een nieuwe bibliotheek en inclusief multifunctionele ruimten, de vergroening van de omgeving en het uitvoeren van noodzakelijke werken aan het gemeentehuis. Volgens de eerste schatting zou dit 9,1 miljoen euro kosten.

Volgens N-VA moet het gemeentebestuur zich focussen op zijn kerntaken. “Een goeie dienstverlening en dus in eerste plaats het omvormen van het gemeentehuis tot volwaardig administratief centrum lijkt ons toch de kerntaak van een gemeentebestuur. Anderzijds pleiten we er ook voor om het huidige bibliotheekgebouw - dat nog in prima staat is - niet af te breken maar het bestaande gebouw te behouden” Het bibliotheekgebouw zomaar afbreken, zou onverantwoordelijk zijn in deze budgettaire uitdagende tijden”, zeggen N-VA-gemeenteraadsleden Pieter-Jan Verhoye en Marie-Christine Vandendriessche.