Project Keizerpark uitgesteld

Op 31 augustus 2022, over deze onderwerpen: Cultuur, Dienstverlening

Fractieleider Pieter-Jan Verhoye vroeg op de gemeenteraad van augustus de laatste stand van zaken omtrent de aanbesteding van het Keizerspark. Na meermaals aandringen heeft het gemeentebestuur het project nu op pauze gezet. Het schepencollege onderzoekt nu alternatieve scenario's. "We hebben steeds gewaarschuwd voor de te hoge kostprijs van dit project. We vragen om het Keizerpark te pauzeren en eenmaal de (grondstof)prijzen terug zijn genormaliseerd eerst het gemeentehuis te renoveren", aldus Verhoye

Lees de volledige vraag van gemeenteraadslid Verhoye hieronder:

Tijdens de gemeenteraad van juni vroeg onze fractie om een stand van zaken over de aanbestedingsprocedure en kostprijs van het Keizerspark. In juni werden de ontvangen offertes - voor de loten 1 (ruwbouw) en 2 (technieken) voor het gemeentehuis en het vrijetijdscentrum- op dat moment nagezien door het ontwerpteam. De verbintenistermijn van deze offertes loopt tot en met 21 november 2022. Tot die tijd kan beslist worden om al dan niet te gunnen of kan er een verlenging van de verbintenistermijn worden aangevraagd aan de aannemers. Uit de offertes bleek dat er op dit moment ruim 4 miljoen euro meer budget nodig zou zijn voor het project. Voorlopig zou de totale geraamde kost van het Keizerspark komen op 17,37 miljoen euro i.p.v. de origineel geraamde kost van 13,2 miljoen euro.

Als N-VA-fractie stellen we ons constructief en kritisch op tegenover de plannen en hebben we in het verleden meermaals onze grote bezorgdheid geuit over de kostprijs van dit project. We herhaalden in juni nogmaals onze oproep om uiterst voorzichtig te zijn bij de aanbesteding en vroegen om het project desnoods uit te stellen of om bepaalde deelprojecten van de site – in bijzonder de renovatie van het gemeentehuis - eerst uit te voeren. Omdat de geraamde kostprijs van het project te hoog was, werden de plannen gepauzeerd en kondigde het gemeentebestuur aan dat het in de komende maanden de verschillende scenario’s zou bekijken.

Daarom stel ik u graag de volgende vragen:

• Kunt u toelichting geven bij de huidige stand van zaken omtrent het Keizerspark?
  • Hoever staat het gemeentebestuur met de evaluatie van de plannen? Welke beslissing heeft het gemeentebestuur genomen omtrent het Keizerspark?
  • Indien niet, welke timing hanteert het gemeentebestuur? Welke piste/scenario geniet de voorkeur van het gemeentebestuur?

Antwoord schepen en burgemeester

"Het bestuur analyseerde de ingediende offertes en de gevolgen daarvan voor de totaalprijs van het project. De officiële beslissing tot niet-gunning is momenteel in voorbereiding ter agendering in het college van burgemeester en schepenen en directiecomité AGB.

Het college van burgemeester en schepenen is samen met betrokken diensten momenteel verschillende alternatieve scenario’s aan het onderzoeken. Het is nog te vroeg om een voorkeurscenario aan te duiden. De timing zal sterk afhankelijk zijn van het scenario waarop verder gewerkt zal worden."