“Regionaal voedseldistributieplatform én gemeentelijk verdeelpunt moeten er absoluut komen”

Op 20 december 2021, over deze onderwerpen: Gezin, Welzijn
Marie-Christine ijvert reeds jaren voor een voedseldistributieplatform en lokaal verdeelpunt

Midwest – de intergemeentelijke samenwerking van de regio Midden-West-Vlaanderen – heeft een Vlaamse subsidie van ruim 100 000 euro binnengehaald ikv de projectoproep “sociale distributieplatformen naar voedselhubs 2021”. Met deze Vlaamse steun kan Midwest nu een voedseldistributieplatform in de regio uitrollen. N-VA Wingene-Zwevezele heeft reeds vorig jaar tijdens de Wingense gemeenteraad gepleit om zo’n platform in de schoot van Midwest op te richten én een gemeentelijk verdeelpunt te realiseren. “We juichen het initiatief van het Midwestoverleg toe. Want we moeten helaas vaststellen dat er vandaag nog altijd te veel voedseloverschotten worden weggegooid, terwijl op hetzelfde moment heel wat mensen voedselhulp kunnen gebruiken. Daarom moeten zowel het platform als een lokaal verdeelpunt er absoluut komen. Hiermee kunnen we de overschotten, van ton tot gram, bij de mensen brengen die het meest nodig hebben”, zegt gemeente-, OCMW- en BCSD-raadslid Marie-Christine Vandendriessche (N-VA Wingene-Zwevezele).

N-VA stelde tijdens de gemeenteraad van juni 2020 voor dat het gemeentebestuur van Wingene-Zwevezele het voortouw nam om een voedseldistributieplatform in de schoot van het Midwestoverleg op te richten. Een regionaal voedseldistributieplatform - in analogie met het reeds bestaande ‘Food Act 13’ van W13 - is een platform dat bestaat uit een bovenlokale opslag- en verdeelplaats, distributie, logistiek en rollend materieel. In dat platform worden de overschotten van bv. grootwarenhuizen en veilingen gebundeld en op maat verstuurd naar de verschillende verdeelpunten. DVV Midwest heeft enige tijd geleden een projectdossier ingediend om een gelijkaardig voedseldistributieplatform uit te rollen. Slechts als Midwest de Vlaamse subsidie zou binnenhalen, zou het platform kunnen worden opgestart. Eerst wordt het bestaande (voedsel)netwerk in kaart gebracht en uitgebreid met geïnteresseerde partners. Vervolgens wordt de haalbaarheid van een regionaal voedseldistributieplatform verder onderzocht door Midwest.

Verdeelpunt in Wingene-Zwevezele

Daarnaast wil N-VA dat er ook op eigen grondgebied een gemeentelijk verdeelpunt komt. Zo’n verdeelpunt kan verschillende vormen aannemen: elke gemeente heeft de vrije keuze om dit op zijn eigen manier in te vullen: bv. een voedselbank, marktkraam, ontmoetingsplaats, enz. “Voedselverspilling en -verlies is ethisch en ecologisch onverantwoord. Daarnaast is verse voeding enorm belangrijk voor onze gezondheid en natuurlijke weerstand. De problematiek van voedselverspilling blijft helaas brandend actueel in deze moeilijke coronatijden. De hoge brandstofprijzen en de mobiliteitsproblemen van mensen in een precaire financiële situatie, tonen de prangende noodzaak aan van een lokaal verdeelpunt. Hiermee kunnen we de voedseloverschotten kanaliseren naar de mensen die het meest nodig hebben. Met andere woorden, van overschot tot portie op het bord”, besluit Vandendriessche.

Lees het artikel van Het Laatste Nieuws via deze link