Snellere subsidies voor verenigingen, straat- en buurtcomités

Op 28 september 2022, over deze onderwerpen: Dienstverlening

Op de gemeenteraad van september brak fractieleider Pieter-Jan Verhoye een lans om zo snel mogelijk de subsidies voor verenigingen, straat- en buurtcomités toe te kennen. “Straat- en buurtcomités willen zo snel mogelijk die toelagen ontvangen voor het organiseren van een barbecue of straatfeest. Want meestal zijn het een paar mensen die het evenement moeten voorschieten. Niet evident in deze budgettair uitdagende tijden", zegt Pieter-Jan Verhoye. Het gemeentebestuur engageert zich nu om  de toelagen voor de comités zo snel mogelijk te betalen.

Lees het volledige artikel van Het Laatste Nieuws

Lees het volledige artikel van De Krant Van West-Vlaanderen

Lees de volledige vraag en het antwoord van gemeenteraadslid Pieter-Jan Verhoye hieronder:

"In deze legislatuur worden de subsidiereglementen voor verenigingen, straat- en buurtcomités herwerkt en gemoderniseerd. Er werden reeds analyses gemaakt, maar dit project is nog volop in uitvoering en heeft door de coronacrisis vertraging opgelopen. Door de gemeenteraad werd in december 2021 de lijst met nominatieve toelagen vastgesteld, waardoor vanaf 2022 niet alle toelagen nog individueel aan de raad voorgelegd moesten worden.

Daarnaast horen we van verenigingen, straat- en buurtcomités dat een zo snel mogelijke uitbetaling – in bijzonder in deze uitdagende tijden – wenselijk is. Door de reglementen te herwerken en de digitalisering zouden de middelen snel en efficiënt kunnen worden toegewezen.

Daarom stel ik u graag de volgende vragen:

• Kunt u toelichting geven inzake de timing van de herwerking en modernisering van de subsidiereglementen? Wanneer zal het gemeentebestuur dit agenderen op de gemeenteraad?
  • Bij straat- en buurtcomités is het wenselijk – waarbij soms een of twee personen activiteiten prefinancieren  – om zo snel de betaling van middelen te laten doorvoeren. Welke stappen zet het gemeentebestuur hiervoor?

Antwoord college van burgemeester en schepenen:

"Gemeente Wingene heeft al langer plannen om tijdens deze legislatuur subsidiereglementen te herwerken en te moderniseren doorheen de hele organisatie. Er werden intussen al reglementen herwerkt en nieuwe opgemaakt in de verschillende beleidsdomeinen. Op vandaag wordt werk gemaakt van nog een aantal andere nieuwe reglementen (recreanten en sportevenementen, brandveiligheidswerken in jeugdlokalen, het reglement investeringstoelagen voor jeugdlokalen met als doel die te integreren en te moderniseren in één nieuw reglement en herevaluatie van het reglement voor de mantelzorgpremie binnen het programma Gesellige Buurten.

(1) Kunt u toelichting geven van de timing van de herwerking en modernisering van de subsidiereglementen? Wanneer mikt het gemeentebestuur om dit te agenderen op de gemeenteraad?

Bij Dienst Vrije Tijd zorgden de coronapandemie, gevolgd door het ontslag van het diensthoofd Vrije Tijd samen voor de nodige vertraging in de plannen wat de subsidiereglementen voor verenigingen betreft.

Met de komst van het nieuwe diensthoofd Vrije Tijd dat in dienst trad op 1 juni 2022 kunnen we alsnog starten met een gecoördineerde aanpak voor de verdere opmaak en herwerking van subsidiereglementen voor verenigingen.

Concreet willen we dit bekijken binnen het aanstaande fusietraject, zodat de nieuwe en herwerkte reglementen meteen op maat zijn van de nieuwe fusiegemeente.

Ik wil de komende maanden, jaar ook gebruiken om een aantal zaken alvast eenvoudiger te maken, te digitaliseren en te automatiseren.

Administratieve overlast moet weg. We hebben dat geleerd uit de coronacrisis.
We zijn toen ook milder geweest met het vragen van paparassen en daar is geen misbruik van gemaakt. Verenigingen moeten mensen samenbrengen en geen boekhouders spelen.

In tussentijd zitten we in een pilootgroep voor het digitaliseren en automatiseren van het subsidieproces. We volgen in dit kader ook het Gemeente zonder Gemeentehuis-project op dat door de gemeente Peer bij oproep 2 werd ingediend: “Digitaliseren van aanvragen en uitkeren van subsidies”.

We zijn ook zelf trekker en penhouder van een project 'Gemeente zonder gemeentehuis' voor het digitaliseren en automatiseren van subsidies. We kregen hiervoor al subsidies van Vlaanderen en gaan ook breder dan de verenigingen, straat- en buurtcomités. We denken bijvoorbeeld aan de geboortepremie. Vandaag moet je dat apart aanvragen naast de aangifte van je baby. Dat is niet logisch.

(2) Bij straat- en buurtcomités is het wenselijk – waarbij soms een of twee personen activiteiten prefinancieren  – om zo snel de betaling van middelen te laten doorvoeren. Welke stappen zet het gemeentebestuur hiervoor?

De zorg om een snelle betaling is ook mijn zorg.

We moeten eigenlijk elke vereniging, straat- of wijkcomité die zijn subsidie correct aanvroeg ook voor de zomer kunnen uitbetalen. Dat is het streefdoel.

Het huidige reglement voor erkenning en betoelaging van wijk- en straatcomités stelt dat een aanvraag jaarlijks kan worden ingediend tot 31 maart.

Bij de aanvraag worden een verslag van het voorbije jaar en het programma voor het lopende jaar gevraagd.

Tijdens de coronapandemie werd geen aanvraag door de comités verwacht en kreeg elk erkend comité de toelage waarop ze recht had.

Om praktische redenen werd de administratieve afhandeling van deze toelagen gebundeld in het najaar, samen met de andere subsidies voor verenigingen.

Vanaf dit jaar verwachten we wel opnieuw een aanvraag van de comités, voor 31 maart 2023 dus. Vanuit het bestuur engageren we ons om na de aanvraagperiode de toelagen voor straat- en wijkcomités nog voor de zomer uit te betalen."