SportKompas in Wingene-Zwevezele

Op 26 april 2022, over deze onderwerpen: Sport

Een jaar na het N-VA-voorstel is SportKompas een feit in Wingene-Zwevezele. Dat blijkt uit het antwoord van het schepencollege op een vraag van gemeenteraadslid Pieter-Jan Verhoye (N-VA). De eerste sessies zijn reeds gebeurd voor de scholieren uit Zwevezele en Sint-Elooi in de Zwaluw, volgende week gaan er sessies door in de Wingense sporthal. “Met SportKompas kunnen onze scholieren ontdekken welke sport het best bij hen past. En wie weet, misschien hebben we dankzij de oriëntatietool binnen enkele jaren een olympische medaillewinnaar in onze gemeente”, aldus Verhoye.

SportKompas is een oriëntatietool die kinderen van 8 tot 10 jaar helpt bij het kiezen van de juiste sport. Met de tool laten Sportwerk Vlaanderen en SportaMundi vzw kinderen ontdekken welke sport het best bij hem of haar past. Zo kunnen ze sneller aankloppen bij de juiste sportclubs in hun buurt. Via een digitale vragenlijst kunnen scholieren invullen wat hun bewegingsvoorkeuren zijn en daarna komt er een testteam met materiaal ter plaatse op school om 12 bewegingsoefeningen af te nemen. Na de testen krijgt elk kind een rapport. Op basis daarvan kan er voor de ideale sport worden gekozen. De sportdienst kan na de SportKompas-sessie de brug maken naar de sportclubs, sportkampen of initiaties in de buurt van waar het kind woont. De sportleerkracht kan deze rapporten ook gebruiken om meer op maat van het kind sportles te geven. Alle leerlingen krijgen na afloop van de testsessie een flyer met daarop een overzicht van alle sportclubs in Wingene en Zwevezele die een gestructureerde jeugdwerking aanbieden.

Vlaams minister van Sport Ben Weyts heeft deze legislatuur 1,3 miljoen euro vrijgemaakt zodat Sportwerk Vlaanderen gedurende vier jaar maar liefst 100.000 leerlingen hun ideale sport kunnen laten ontdekken via SportKompas. De scholen en lokale besturen worden zo volledig ontlast. Bovendien kon men deelnemen aan een lager tarief dan voorheen. “Daarom brak N-VA Wingene-Zwevezele vorig jaar een lans om SportKompas naar onze gemeente te brengen. Het gemeentebestuur volgde ons voorstel en tekende recent -in samenspraak met de scholen - in voor dit en het volgende schooljaar. Daardoor kunnen alle 160 leerlingen van het 4e leerjaar getest worden tijdens twee sportdagen”, zegt Verhoye. Dankzij de Vlaamse middelen kunnen de gemeente en de scholen genieten van een korting van 30 %  op het eerste jaar. De gemeente betaalt voor schooljaar 2021-2022 1 120 euro (€ 7/leerling) en voor het schooljaar 2022-2023 1 600 euro (10 euro/leerling).