Standpunt en stemhouding fusieplannen

Op 20 december 2022, over deze onderwerpen: Communicatie

Op de Wingense gemeenteraad van 19 december 2022 werd de fusie tussen de gemeenten Wingene en Ruiselede principieel goedgekeurd. N-VA onthield zich tijdens de stemming. “N-VA Wingene-Zwevezele kan zich niet volmondig vinden in een ja of nee-stem voor deze fusieplannen. Sinds de aankondiging hebben we telkens grote vragen gesteld bij de schaalgrootte van de fusie en het gebrek aan inspraak van de inwoners. Uit de bestuurskrachtanalyse blijkt dat de extra bestuurskracht van de nieuwe gemeente er voorzichtig op vooruit gaat, maar verre van maximaal is. Daarnaast werd het fusietraject mismeesterd door geen inspraak te geven aan de inwoner op voorhand. N-VA zou dit anders hebben aangepakt. Nu de fusie werd goedgekeurd op de beide gemeenteraden, zullen we moeten waken over het verdere traject en de belangen van de inwoners uit alle (deel)gemeenten. We zullen er het beste van (moeten) maken”, zeggen gemeenteraadsleden Pieter-Jan Verhoye en Marie-Christine Vandendriessche.

Aanpak fusie

N-VA betreurt dat de gemeentebesturen van Wingene en Ruiselede op voorhand geen inspraak heeft gegeven aan de inwoner over (potentiële) fusiepartners. De gevoeligheid, draagvlak en de reactie op de fusieplannen, vooral in Ruiselede, werden onderschat. Het referendum en de reactie/interpretatie van het resultaat waren daar voorbeelden van. “N-VA Wingene-Zwevezele is eerder voorstander van een gedegen voortraject waar er op voorhand werd geluisterd naar de inwoners via enquêtes, klankbordgroepen, informatiesessies, bespreking in de gemeenteraad en inspraakmomenten om daarna pas de beslissing nemen over de fusiepartners. Dit werd niet goed aangepakt door de gemeentebesturen en we betreuren dat er op voorhand geen inspraak was”, zegt gemeente-, OCMW- en BCSD-raadslid Marie-Christine Vandendriessche.

Schaalgrootte

“Wij blijven ons vragen stellen bij de schaalgrootte van de nieuwe gemeente. Volgens ons is deze fusie niet groot genoeg om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan. Uit de bestuurskrachtanalyse blijkt dat de extra bestuurskracht niet gigantisch is. Daarom waren wij voorstander om met meerdere lokale besturen te onderhandelen, ná inspraak van de burger, zodat een grotere fusie mogelijk was. Onze gemeente wordt omringd door grotendeels landelijke gemeenten, een grotere fusie was mogelijk geweest zonder het landelijk karakter van onze gemeente op te geven”, zegt Verhoye.

Toekomst

In de gemeenteraden van beide gemeenten werd deze fusie nu goedgekeurd. Daarom moeten we nu kijken naar de toekomst. Volgens de bestuurskrachtanalyse zullen er moeilijke, strategische en financiële keuzes moeten worden gemaakt. “Daarom zal N-VA Wingene-Zwevezele erover waken dat er niet aan wafelijzerpolitiek wordt gedaan die de meerwaarde van deze fusie zal teniet doet. We zullen ook waken dat alle (deel)gemeenten en hun inwoners als volwaardige partners worden behandeld. De toekomstige dienstverlening zal kwaliteitsvol, effectief, efficiënt én nabij moeten zijn. We zullen er het beste van (moeten) maken”, besluiten Verhoye en Vandendriessche