"We moeten ten allen koste vermijden dat het Keizerspark onze gemeente opzadelt met een financiële kater"

Op 27 juni 2022, over deze onderwerpen: Cultuur

Op de gemeenteraad van juni vroeg fractieleider Pieter-Jan Verhoye de stand van zaken over de aanbesteding van het Keizerspark. Uit de eerste offertes blijkt dat er maar liefst meer dan 4 miljoen euro zou nodig zijn. N-VA vraagt om de plannen uit te stellen en in de toekomst modulair te bouwen.

Volledige vraag van gemeenteraadslid Verhoye

In het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente en het autonoom gemeentebedrijf is de realisatie van het Keizerspark voorzien. Tijdens de gemeenteraad van februari werden de lastvoorwaarden en gunningswijze voor loten 1 “ruwbouw en pilotage” en 2 “technieken” goedgekeurd. De raming voor de werken bedroeg 4.319.854,27 euro excl. BTW voor lot 1 en 2.638.532,75 euro excl. BTW voor lot 2. Loten 1 en 2 samen bedroegen bijgevolg 6.958.387,02 euro excl. BTW. Kort na de gemeenteraad werd de aanbestedingsprocedure gestart en normaliter zijn de offertes reeds een tijdje binnen.

Als N-VA-fractie stellen we ons constructief en kritisch op tegenover de plannen en hebben we meermaals onze grote bezorgdheid geuit over de kostprijs van dit project. De transport- en grondstofprijzen rijzen nog steeds de pan uit en we worden geconfronteerd met een torenhoge inflatie. We herhaalden in februari onze oproep om uiterst voorzichtig te zijn bij de aanbesteding. We stelden voor - indien de kostprijs van het project exuberant te hoog zou zijn - om de uitrol van dit project uit te stellen en/of maar bepaalde deelprojecten van de site (zoals de renovatie van het gemeentehuis) eerst uit te voeren. Want we moeten ten allen koste vermijden dat dit project onze inwoners opzadelt met een financiële kater.

We hebben onlangs vernomen dat de plannen van het Keizerspark worden uitgesteld. De bouwplannen worden gepauzeerd na een grondige financiële doorrekening en de onzekere economische situatie.

Daarom stel ik u de volgende vragen:

• Kunt u toelichting geven bij de huidige stand van zaken omtrent het Keizerspark?
  • Kunt u toelichting geven van de grondige financiële doorrekening? Wat waren de conclusies van deze oefening?
  • Wat waren de resultaten van de aanbestedingsprocedure? In welke mate waren de ontvangen offertes te hoog/te duur? In welke mate overschreden de offertes de ramingskosten?
  • Op welke manier zullen de plannen worden bijgestuurd? Wanneer zal er hier uitsluitsel over zijn.
  • In welke mate zal er gefaseerd worden gewerkt? Zoja, welk (deel)project zal er het eerst worden uitgevoerd?
  • Welke timing hanteert het gemeentebestuur? Zullen er een nieuw bestek, lastvoorwaarden en/of gunningswijze worden uitgeschreven?

Antwoord college burgemeester en schepenen

(1) Kunt u toelichting geven bij de huidige stand van zaken omtrent het Keizerspark?

We geven graag eerst pro memorie de planning en opdeling van bij de aanbesteding nog eens mee:

Het project Keizerspark bestaat uit 4 grote onderdelen:

Het nieuwe cultuurgebouw, met een nieuwe theaterzaal waar plaats zal zijn voor 310 toeschouwers, met bar en ontvangstruimte en een nieuwe bibliotheek.
De renovatie en uitbreiding van het gemeentehuis.
De beperkte renovatie en herbestemming van het parochiaal centrum.
De omgevingsaanleg met een groene omgeving en een nieuwe parking.

Het project Keizerspark is daarvoor opgedeeld in zes verschillende prijsvragen (loten):

Lot 1 = Ruwbouw, werfinrichting en pilotage
Lot 2 = Technieken (HVAC, elektriciteit, sanitair, …)
Lot 3 = Binnenafwerking en vast meubilair
Lot 4 = Omgevingsaanleg
Lot 5 = Theatertechnieken
Lot 6 = Los meubilair

De timing van deze prijsvragen ziet er momenteel als volgt uit:

Publicatie loten 1 en 2 op 1 maart 2022. Offertes hebben we ontvangen op 25 mei 2022.
Publicatie lot 3 in november 2022.
Publicatie loten 4 en 5 in september 2023.
Publicatie lot 6 in het voorjaar van 2024.

De uitvoering van de bouwwerken zelf is momenteel voorzien van januari 2023 tot en met januari 2025.

Het parochiaal centrum zou gedeeltelijk gerenoveerd worden en loopt een afzonderlijk traject ten opzichte van de andere delen van het project. Gezien het parochiaal centrum gebruikt zou worden als publiekszone tijdens de renovatie van het gemeentehuis, zou dit nog in 2022 uitgevoerd worden.

De ontvangen offertes voor lot 1 (ruwbouw) en lot 2 (technieken) worden momenteel nagezien door het ontwerpteam. Vervolgens wordt het verslag van nazicht en voorstel tot gunning aan het college voorgelegd. De verbintenistermijn loopt tot en met 21 november 2022. Tot die tijd kan beslist worden om al dan niet te gunnen. Een verlenging van de verbintenistermijn kan gevraagd worden aan de aannemers, maar deze zijn niet verplicht om daarmee akkoord te gaan.

(2) Kunt u toelichting geven van de grondige financiële doorrekening? Wat waren de conclusies van deze oefening?

Er werd 13.250.000 euro budget voorzien in het meerjarenplan van gemeente en AGB samen. Na aftrek van loten 1 en 2, en van de eerder gegunde hoogspanningscabine, blijft nog 1.865.514,37 euro beschikbaar voor de loten 3 tot en met 6.

Loten 3 tem 6 worden geraamd op 3.945.963 euro excl. BTW. 21% BTW hierop bedraagt 828.652,42 euro. Als we hier uitgaan van een verdeling AGB 60% en gemeente 40%, komt er 331.460,97 euro BTW kost bij. In totaal dus een kost van 4.277.423,97 euro, waardoor het budget op basis van de ramingen dus met 2.411.909 euro opgetrokken moet worden. De marge van BTW optimalisatie is in dit geval volledig 'opgebruikt'.

We houden daarbij nog geen rekening met hogere aanbestedingsprijzen dan de ramingen, wat in de praktijk meer dan waarschijnlijk wel het geval zal zijn. Stel dat deze prijzen ook 40% hoger liggen dan de ramingen, komt er nog eens 1.710.969,59 euro bij.

Samengeteld is er dus 4.122.878,59 euro meer budget nodig voor dit project.

De totale kost van het Keizerspark zou, rekening houdende met 40% extra voor loten 3 tem 6, op 17.372.878,59 euro komen.

Hierbij zijn dan nog geen verrekeningen tijdens de werken en mogelijke verdere prijsstijgingen ingecalculeerd. Ook het budget voor het ereloon van het ontwerpteam zou nog opgetrokken moeten worden conform de aanbestedingsprijzen.

(3) Wat waren de resultaten van de aanbestedingsprocedure? In welke mate waren de ontvangen offertes te hoog/te duur? In welke mate overschreden de offertes de ramingskosten?

De raming voor de werken bedroeg 4.319.854,27 euro excl. BTW voor lot 1 en 2.638.532,75 euro excl. BTW voor lot 2. Loten 1 en 2 samen werden bijgevolg geraamd op 6.958.387,02 euro excl. BTW.

Totale laagste aanbestedingsprijs voor loten 1 en 2 samen is dan 10.606.064 euro excl. BTW.

-          Voor lot 1 is dit 2.557.482,73 euro excl. BTW of 59% boven de raming.

-          Voor lot 2 is dit 1.090.194,25 euro excl. BTW of 41% boven de raming.

-          Voor de twee loten samen is dit 3.647.676,98 euro excl. BTW of 52% boven de raming.

Uitgaande dat we 28% van de BTW effectief als kost moeten opnemen (we werken maximaal via het AGB), komt dit op een totaalbedrag van 11.229.700,56 euro incl. BTW, of 3.862.160,39 euro inclusief BTW meer dan de raming.

(4) Op welke manier zullen de plannen worden bijgestuurd? Wanneer zal er hier uitsluitsel over zijn. In welke mate zal er gefaseerd worden gewerkt? Zoja, welk (deel)project zal er het eerst worden uitgevoerd? Welke timing hanteert het gemeentebestuur? Zullen er een nieuw bestek, lastvoorwaarden en/of gunningswijze worden uitgeschreven?

Dit zal de komende maanden verder bekeken worden. Het gemeentebestuur neemt de houding aan van een goede huisvader.