Ruim 9 op de 10 inwoners van Wingene-Zwevezele willen meer bussen

Op 25 december 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbaar vervoer

Voor N-VA Wingene-Zwevezele is mobiliteit in onze gemeente een prioriteit. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen was openbaar vervoer een belangrijk programmapunt en dat is het nog steeds. Intussen heeft De Lijn reeds enkele maatregelen genomen door langere bussen in te zetten en één extra bus die vertrekt vanuit Torhout naar Wingene. “Een goede zaak, maar hiermee is het probleem nog niet opgelost. Nog steeds kunnen een groot aantal mensen niet op tijd bij hun station geraken door een tekort aan bussen”, zegt ondervoorzitter Bjarne Castelein.

Diensten van en naar Lichtervelde en Torhout

N-VA Wingene-Zwevezele hield onlangs een enquête o.l.v. ondervoorzitter Bjarne Castelein. Daaruit blijkt dat 93,3% van de deelnemers meer bussen wil in de gemeente. 35% daarvan wil meer bussen naar Lichtervelde en 19% wil meer bussen naar Beernem. Het gaat hier vooral om pendelaars die pendelen naar hun werk of school en opstappen in Beernem, Lichtervelde of Tielt. Vooral naar de eerste twee stations rijden weinig tot bijna geen bussen. Op weekdagen (behalve woensdag) vertrekken er drie bussen vanuit Torhout naar onze gemeente: 12.15 uur, 16.15 uur en 16.30 uur. Vanuit onze gemeente rijden ook slechts drie bussen via Lichtervelde naar Torhout: om 7.25 uur in Wingene en aan halte Hille om 7.33 uur en 7.34 uur. Een tijdspanne van amper 9 minuten. Met andere woorden, reizigers die vroeger of later in het station van Lichtervelde of Torhout willen zijn, moeten voor een alternatief zorgen.

Diensten van en naar Beernem

Ook de lijn Wingene-Beernem schiet helaas tekort: om 12.21 uur en 16.51 vertrekken er bussen vanaf de omgeving van het station van Beernem naar Wingene. Dit moet veranderen. Heel wat inwoners zijn ontevreden over de dienstregeling van en naar Beernem. Vooral inwoners uit Wildenburg merken dat - mede door de wegenwerken - ze in de steek worden gelaten.

Andere diensten

Ook heel wat andere reizigers zijn ontevreden over de huidige dienstregelingen van De Lijn. Ook de lijnen Zwevezele-Roeselare en Tielt-Brugge kampen met overvolle bussen tijdens spitsuren en pendelaars kunnen vaak zelfs niet meer op de bus. “We verwelkomen de extra maatregelen, maar wij pleiten voor extra onderhandelingen met De Lijn om meer bussen in te schakelen naar stations zodat andere pendelaars niet in de kou blijven staan”, aldus Bjarne Castelein.

Belbussen

Ook belbussen blijken een probleem. Volgens de ondervraagden blijkt dat in de meeste gevallen belbussen veel te laat komen of zelfs niet komen opdagen. Vooral reizigers naar WZC Amphora in Wingene zijn op deze belbussen toegewezen. Kortom, we willen dat Wingene-Zwevezele een goed bereikbare gemeente wordt zodat iedereen vlot op zijn bestemming kan geraken.