Enige N-VA-kandidaten staan op lijst N-VA Wingene-Zwevezele

Op 24 september 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

Wij communiceren ook via deze weg om alle twijfels en onduidelijkheden weg te werken. Een lang verhaal kort: de enige N-VA-kandidaten die in Wingene en Zwevezele opkomen staan ENKEL EN ALLEEN op de N-VA-lijst van Wingene-Zwevezele.

"N-VA neemt akte van de uitspraak van de lijstduwer van Burgerbelangen Wingene-Zwevezele, dhr Marc Vanoverschelde, waarbij hij verklaart dat hij als N-VA’er op de lijst Burgerbelangen staat. Dhr Vanoverschelde besliste reeds in het verleden om niet mee te gaan met de N-VA-lijst van Wingene-Zwevezele. N-VA nationaal verklaart 'dat de heer in kwestie geen lid meer is van de partij. Het partijsecretariaat benadrukt formeel dat de man de naam ‘N-VA’ niet mag gebruiken.'

De statuten/regels van de partij (die reeds bestaan sinds het begin van de partij) zijn duidelijk: artikel 1.7 ‘Door te kandideren op een niet-goedgekeurde lijst sluit een lid zichzelf uit. Hierop volgt een automatische uitsluiting als lid’ en artikel 6.7 ‘Zonder toestemming van het arrondissementeel bestuur kan geen lid van de partij kandideren op een andere dan een N-VA-kandidatenlijst,” aldus N-VA nationaal.

Kortom, de enige N-VA-kandidaten in Wingene-Zwevezele zijn de kandidaten die op de lijst N-VA Wingene-Zwevezele staan.

Duiding:

Midden 2016 besliste het bestuur van N-VA Wingene-Zwevezele om apart naar de kiezer te gaan bij de lokale verkiezingen van 2018 (https://wingene.n-va.be/nieuws/n-va-wingene-zwevezele-met-eigen-lijst?pq=nieuws/archief/2016&page=0#views-row-6).
Dhr Vanoverschelde kreeg van het afdelingsbestuur de keuze om al dan niet mee te gaan met de aparte N-VA-lijst. Dhr Vanoverschelde besliste toen om te kandideren op de aparte N-VA-lijst en bij Burgerbelangen te blijven. Tijdens de verkiezingscampagne van 2018 verklaarde dhr Vanoverschelde dat hij “als N-VA’er op de lijst Burgerbelangen staat”. De statuten van N-VA (die gelden voor elk lid) zijn duidelijk: een N-VA-lid kan niet op een andere lijst staan. Indien een lid wel kandideert op een andere lijst, sluit dat lid zich automatisch uit (zie toenmalig bericht van 2018: https://wingene.n-va.be/nieuws/verduidelijking-n-va-kandidaten-wingene-zwevezele).

Kortom, de statuten zijn de spelregels van onze (moeder)partij en moeten worden gerespecteerd door elk N-VA-lid. Dhr Vanoverschelde heeft - door zich in 2018 te kandideren op een lijst (Burgerbelangen) zonder goedkeuring van de moederpartij (in deze, via het arrondissementeel bestuur) - zich automatisch zelf uitgesloten van de partij. Geen enkel lid mag zonder de toestemming van het arrondissementeel bestuur N-VA Kortrijk-Roeselare-Tielt kandideren op een andere dan een N-VA-kandidatenlijst. De keuze werd gemaakt door dhr Vanoverschelde zelf, van “diefstal van lidkaart” of andere dergelijke bewoordingen is er dus geen sprake. Voor N-VA Wingene-Zwevezele is dit hoofdstuk afgesloten.